Ο βυζαντινός ναός του Οσίου Λουκά βρίσκεται στη δυτική πλαγιά του όρους Ελικώνας, ανάμεσα στη Βοιωτία και τη Φθιώτιδα, πάνω στα ερείπια της ακρόπολης της αρχαίας Στείριδος. Ο ναός είναι μέσα στην ομώνυμη μονή, η οποία περιλαμβάνει επίσης παλαιότερα και νεότερα διώροφα και τριώροφα κελιά, την Τράπεζα, υπόγεια δεξαμενή, κωδωνοστάσιο, τον παλαιότερο ναό της Παναγίας και άλλα βοηθητικά κτίσματα.
Ως ιδρυτής της μονής φέρεται ο Όσιος Λουκάς ο Στειριώτης, ο οποίος ως μοναχός άρχισε το 946 την ανοικοδόμηση του ναού της Παναγίας. Η μονή ανοικοδομήθηκε το πρώτο μισό του 11ου αιώνα με πλούσιες χορηγίες δωρητών και των αυτοκρατόρων Ρωμανού Β΄, Βασιλείου Β΄ Βουλγαροκτόνου, Κωνσταντίνου Θ΄ του Μονομάχου κ.ά. Αφιερώθηκε στη μνήμη του οσίου Λουκά, ο οποίος είχε προφητεύσει την απελευθέρωση της Κρήτης που την κατείχαν οι Σαρακηνοί.
Η μεγάλη αυτή μονή είναι δείγμα των προθέσεων της πολιτικής εξουσίας την εποχή μετά την Εικονομαχία για πολιτιστική, διοικητική και θρησκευτική ανάπτυξη του μοναχισμού και για την ενίσχυση, γενικότερα, της Ορθοδοξίας.
Τον 13ο αιώνα ο πρίγκιπας της Αχαΐας Γοδεφρείδος Β΄ Βιλαρδουίνος λεηλάτησε τη μονή και τους θησαυρούς της. Λεηλασίες σημειώθηκαν σε όλη τη διάρκεια της Φραγκοκρατίας, όταν τη μονή κατείχαν καθολικοί μοναχοί. Ο ναός έπαθε ζημιές και ο τρούλος του κατέρρευσε από σεισμό του 1593. Στην επανάσταση του 1821 αποτέλεσε ορμητήριο των αγωνιστών της περιοχής.
Σήμερα ο ναός είναι αναστηλωμένος, λειτουργεί ως μουσείο και έχει ανακηρυχτεί από την ΟΥΝΕΣΚΟ μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Παρουσίαση του έργου:
Ο ναός του Οσίου Λουκά είναι ένας μεγαλοπρεπής βυζαντινός ναός του 11ου αιώνα. Πρόκειται για ένα αυτοκρατορικό κτίσμα, το οποίο διατηρείται σε εξαιρετική κατάσταση. Είναι το παλαιότερο δείγμα ναού αυτού του τύπου και το τελειότερο μιας σειράς παρόμοιων ναών. Ο τύπος του είναι οκταγωνικός, σταυροειδής, εγγεγραμμένος, ηπειρωτικός. Ονομάζεται οκταγωνικός από τα οκτώ σημεία εσωτερικής στήριξης του τρούλου. Ο ιδιαίτερα ψηλός (5,5 μ. ύψος) και ευμεγέθης τρούλος έχει διάμετρο 8,98 μ. και στηρίζεται σε οκτώ μεγάλους πεσσούς* και σε οκτώ ημιχώνια*. Οι εξωτερικοί τοίχοι του ναού σχηματίζουν με την κάτοψη ορθογώνιο παραλληλόγραμμο. Σταυροειδής ονομάζεται ο ναός, γιατί το κεντρικό κλίτος του και τα δύο πλαϊνά σχηματίζουν σταυρό. Ηπειρωτικός ονομάζεται, γιατί έχει σημαντικές διαφορές από τον αντίστοιχο τύπο των νησιωτικών ναών. Το σχήμα του σταυρού είναι ευδιάκριτο και στις δίρριχτες στέγες γύρω από τον τρούλο. Οι κεραίες του σταυρού στη στέγη προεκτείνονται μέχρι τις δύο πλάγιες όψεις. Ο τρούλος είναι σφαιρικός, με 16 παράθυρα στη στεφάνη, και σκεπάζεται με κεραμίδια, όπως και η στέγη του ναού. Στις άκρες του ο ναός έχει μαρμάρινες υδρορροές.
Η στήριξη του τρούλου σε οκτώ πεσσούς ήταν καινοτομία, γιατί μέχρι τότε ο τρούλος στηριζόταν σε τέσσερις πεσσούς ή κίονες. Αυτό επιτρέπει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη του καθολικού*, του χώρου που βρίσκεται κάτω από τον τρούλο. Ο χώρος αυτός περιβάλλεται από άλλους χώρους (τα παρεκκλήσια), οι οποίοι είναι διώροφοι. Αυτοί έχουν σταυροθόλια με τέσσερα νεύρα. Τα νεύρα στα σταυροθόλια ήταν επίσης μια καινοτομία των Βυζαντινών αρχιτεκτόνων, γιατί μεταφέρουν το βάρος του θόλου σε τέσσερα μόνο σημεία, επιτρέποντας τα ανοίγματα στους τοίχους κάτω από τον θόλο.
Κάτω από τον ναό του Οσίου Λουκά υπάρχει μεγάλη κρύπτη με θολωτή οροφή σε σχήμα ναού, αφιερωμένη στην Αγία Βαρβάρα. Εκεί βρίσκεται ο τάφος του οσίου Λουκά.
Η τοιχοποιία είναι μεικτή και αποτελείται από τούβλα, πέτρες και μάρμαρα σε εναλλασσόμενες οριζόντιες ζώνες. Τα μάρμαρα είναι παρμένα από ερείπια κτιρίων της αρχαιότητας, κυρίως ιερών. Οι εξωτερικοί τοίχοι δεν έχουν επίχρισμα ούτε διακοσμούνται από κεραμικά.
Οι όψεις είναι διώροφες. Έχουν έντονη πλαστικότητα, με συνέχεια των επιφανειών και δυναμική ενότητα, με αψίδες, εσοχές και έντονες εξοχές. Τα παράθυρα είναι σύνθετα μονόλοβα, δίλοβα και τρίλοβα, με μαρμάρινα θωράκια*, διάτρητα διαφράγματα με αρμονικά σχέδια και οδοντωτές ταινίες από τούβλα.
Το εσωτερικό του ναού χαρακτηρίζεται από μεγαλοπρέπεια και λεπτότητα. Το δάπεδο είναι μαρμάρινο. Το κάτω μέρος των τοίχων έχει ορθομαρμάρωση με έγχρωμα μάρμαρα, ενώ το επάνω μέρος έχει ψηφιδωτά. Υπάρχουν γλυπτικός διάκοσμος στο ιερό και εξαιρετικές τοιχογραφίες του 16ου αιώνα. Ο Χριστός Παντοκράτορας στον τρούλο είναι τεράστιου μεγέθους και εξαιρετικής τέχνης. Ο φυσικός φωτισμός εισέρχεται στον ναό μελετημένα, σε διαδοχικά επίπεδα, προσδίδοντας κατανυκτική ατμόσφαιρα.
Ο ναός διακρίνεται από τον πλούτο των υλικών κατασκευής του, την τελειότητα της εκτέλεσης και αξιοσημείωτη αρμονία. Η αρχιτεκτονική του εισήγαγε την κλίμακα του ανθρώπου στις αναλογίες και εμφανίζει ωριμότητα ύφους.
Ο ναός, σύμφωνα με μια παράδοση, θεωρείται ότι κτίστηκε από αρχιτέκτονες και διακοσμήθηκε από καλλιτέχνες της αυτοκρατορικής αυλής, πάνω σε σχέδια που αυτοί έφεραν από την Κωνσταντινούπολη, και αυτό πιθανολογείται λόγω διάφορων στοιχείων που τον χαρακτηρίζουν, όπως τα σταυροθόλια, τα υπερώα, τα μεγάλα παράθυρα κ.ά.
Στον ναό του Οσίου Λουκά καθρεφτίζεται η εξαιρετική πολιτιστική ανάπτυξη της μεσοβυζαντινής εποχής πριν από τις νορμανδικές επιδρομές. Οι καινοτομίες στην ανέγερσή του επέδρασαν σε σημαντικό βαθμό στο να διαμορφωθούν τα χαρακτηριστικά αυτού που ονομάζουμε «ελλαδική σχολή βυζαντινής ναοδομίας».
ΓΩΣΣΑΡΙ
Ημιχώνιο:
Θολωτή κατασκευή, τμήμα θόλου (τεταρτοσφαίριο), που στηρίζει μια πρόσοψη ή μια γωνία που προεξέχει, έναν θόλο κτλ.
Καθολικό:
Είδος παραπέτου, στηθαίου. Πρόκειται για επίπεδο προτείχισμα μικρού ύψους, συχνά ανάμεσα σε δύο κίονες, με σκοπό να προφυλάσσει κάποιον από την πτώση.
Καθολικό:
Ο κύριος χώρος του βυζαντινού ναού, που βρίσκεται ανάμεσα στο ιερό και τον νάρθηκα*. Στα μοναστήρια ως καθολικό αναφέρεται ο κεντρικός ναός.
Νάρθηκας:
Είναι μεγάλη στοά μπροστά στον ναό. Εκτείνεται σε όλο το πλάτος της δυτικής πλευράς του ναού. Η δυτική πλευρά του νάρθηκα είναι ανοιχτή, ενώ στην ανατολική είναι οι πύλες του ναού.
Πεσσοί:
Τετράγωνοι κίονες - κτιστά στηρίγματα.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1. Ποια είναι η σημασία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας για τον ελληνισμό;
Το Βυζάντιο ήταν ένα μεγάλο υπερεθνικό κράτος με πολλά διαφορετικά εθνολογικά στοιχεία. Η αποστολή του ήταν οικουμενική και αγκάλιασε όλα αυτά τα έθνη. Το Βυζάντιο από τμήμα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας έγινε σταδιακά ελληνικό, ενώ οι διάφορες εθνότητες, κάτω από τις πολιτιστικές επιδράσεις του κράτους και της Εκκλησίας, αφομοιώθηκαν. Η ελληνική γλώσσα ήταν η κοινή γλώσσα στις εκκλησίες, στο εμπόριο και στις διεθνείς συναλλαγές και συνέβαλε καθοριστικά στη διατήρηση της ελληνικής συνείδησης. Απόκρυψη
2. Τι συμβολίζει ο τρούλος στους βυζαντινούς ναούς;
Ο τρούλος συμβολίζει τον ουρανό, τη σκέπη, τον κόσμο, τη δημιουργία του σύμπαντος, γι’ αυτό και εκεί απεικονίζεται ο Χριστός ως Παντοκράτορας. Οι επιβλητικοί τρούλοι στη βυζαντινή αρχιτεκτονική εντυπωσίαζαν και επιδείκνυαν επίσης την αίγλη και την ισχύ των αυτοκρατόρων. Απόκρυψη
3. Τι συμβολίζει το σταυροειδές σχήμα των βυζαντινών ναών αυτού του τύπου;
Ο πλούτος των υλικών κατασκευής, οι καινοτομίες, η σοφία στη σύνθεση, η ιδιαίτερα μελετημένη και προσεγμένη κατασκευή, το μεγάλο μέγεθος, η έντονη πλαστικότητα των όψεων κτλ., καθώς και η ομοιότητα με αυτοκρατορικά κτίσματα (ναούς) της Κωνσταντινούπολης εκείνης της εποχής, αλλά και το ενδιαφέρον των αυτοκρατόρων για τη μονή οδηγούν στην εικασία ότι στην ανοικοδόμηση του ναού και της μονής θα συνέβαλαν αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες της βασιλικής αυλής. Απόκρυψη
8. Τι το ιδιαίτερο έχει ο ναός του Οσίου Λουκά, ώστε να γίνει μουσείο και να συμπεριληφθεί ως μνημείο στον κατάλογο της UNESCO;
Είναι ένας άριστα διατηρημένος βυζαντινός ναός του 11ου αιώνα και το πρωιμότερο δείγμα ναού οκταγωνικού τύπου. Η ανοικοδόμησή του συνέβαλε σημαντικά στη διαμόρφωση του ύφους της μετέπειτα βυζαντινής αρχιτεκτονικής του ελληνικού χώρου. Στις καινοτομίες του, όπως τα νεύρα στα σταυροθόλια που χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά σ’ αυτόν τον ναό, θα βασιστεί η ναοδομία των γοτθικών ναών στη δυτική Ευρώπη. Το εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό του ναού έχουν τελειότητα κατασκευής και ιδιαίτερα φροντισμένες λεπτομέρειες. Ο ναός χαρακτηρίζεται από μεγαλοπρέπεια. Απόκρυψη
9. Ποια είναι η σημασία της ίδρυσης μονών στο Βυζάντιο;
Η βυζαντινή αρχιτεκτονική αποτυπώνεται κυρίως στους ναούς και σε άλλα εκκλησιαστικά κτίρια (βαπτιστήρια, μαρτύρια και άλλα περίκεντρα κτίρια). Οι πρώτοι χριστιανικοί ναοί ήταν ένα απλό στενόμακρο κτίριο, με ένα εγκάρσιο κλίτος ή τρία κλίτη, το οποίο προϋπήρχε ως δημόσιο κτίριο της ρωμαϊκής εποχής και στη συνέχεια μετατράπηκε σε ναό. Ονομάστηκε βασιλική και συχνά χωριζόταν με κιονοστοιχίες σε διώροφα κλίτη. Κατόπιν προστέθηκε σφαιρικός τρούλος (βασιλική μετά τρούλου). Ο τρούλος στηριζόταν σε τέσσερις κίονες (τετρακιόνιος). Οικοδομήθηκαν επίσης ναοί σε σχήμα σταυρού (σταυροειδείς), των οποίων η κάτοψη ήταν τετράγωνη (σταυροειδής εγγεγραμμένος σε τετράγωνο). Κατά τη μεσοβυζαντινή περίοδο εμφανίστηκε ο ναός με οκταγωνικό τρούλο, ο οποίος στηριζόταν σε οκτώ κίονες ή πεσσούς και οκτώ ημιχώνια (οκταγωνικός). Σε σταυροειδείς ναούς προστέθηκαν τρούλοι και στις τέσσερις κεραίες του σταυρού (πεντάτρουλοι). Υπήρξαν ακόμη ναοί θολοσκέπαστοι, μονόχωροι κ.ά. Η τοιχοποιία ήταν με πέτρες, μάρμαρα ή τούβλα. Οι βυζαντινοί ναοί είχαν αυστηρό και επιβλητικό χαρακτήρα. Στο εσωτερικό τους το πάτωμα είχε μαρμαροθετήματα, ενώ οι τοίχοι επενδύονταν στο κάτω μέρος με μάρμαρα και στο επάνω μέρος με ψηφιδωτά. Αργότερα κυριάρχησε η τοιχογραφία. Απόκρυψη
11. Πώς είναι φωτισμένοι εσωτερικά οι βυζαντινοί ναοί;
Το φως στον εσωτερικό χώρο του ναού έχει μεγάλη σημασία. Ο φυσικός φωτισμός είναι άνισα μοιρασμένος και διάσπαρτος. Εισέρχεται από ψηλά, από τα παράθυρα στο τύμπανο του τρούλου, με συμβολικό τρόπο ως θεία φώτιση από τον ουρανό. Εισέρχεται επίσης από ανοίγματα των τοίχων σε διάφορα επίπεδα και ορισμένες φορές μέσα από χρωματιστά τζάμια. Ο φυσικός φωτισμός μαζί με το φως των κεριών και των καντηλιών δημιουργεί ατμόσφαιρα ευλάβειας, προσευχής και περισυλλογής. Απόκρυψη
12. Ποιες άλλες μορφές βυζαντινής τέχνης γνωρίζετε;
Εκτός από την αρχιτεκτονική, η πιο γνωστή βυζαντινή τέχνη είναι η ζωγραφική ως αγιογραφία. Η αγιογραφία μπορεί να είναι νωπογραφία ή άλλου είδους τοιχογραφία, ψηφιδωτό, φορητή εικόνα, εικονογραφημένα χειρόγραφα και ειλητάρια. Το ύφος και η τεχνική της βυζαντινής αγιογραφίας είναι ιδιαίτερα και χαρακτηριστικά. Οι μορφές κυριαρχούν στη σύνθεση. Δεν έχουν νατουραλιστική προσέγγιση, αλλά είναι ασκητικές, υπερβατικές, με στοχαστικότητα. Η προοπτική είναι σχεδιασμένη αντίστροφα (βυζαντινή προοπτική).
Άλλες μορφές βυζαντινής τέχνης είναι η ξυλογλυπτική (τέμπλα, θρόνοι, άμβωνες), η πλαστική (μικρογλυπτική σε μάρμαρο ή ελεφαντόδοντο), η αργυροχρυσοχοΐα (ευαγγελιοκαλύμματα, σκεύη), η χρυσοκεντητική (άμφια), τα κοσμήματα, η υμνογραφία και η βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική. Απόκρυψη
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Κάντε μια ομαδική εργασία με θέμα την εκκλησία της περιοχής σας και παρουσιάστε τη στην τάξη ή σε έκθεση στο σχολείο. Φωτογραφίστε το εξωτερικό και το εσωτερικό του ναού, σχεδιάστε ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες από αρχιτεκτονικά μέλη, σχεδιάστε με απλό τρόπο την κάτοψη, μάθετε για την ιστορία της κτλ.
2. Μελετήστε και παρουσιάστε τους διάφορους τύπους των βυζαντινών εκκλησιών.
3. Μελετήστε και παρουσιάστε διάφορες μορφές της βυζαντινής τέχνης (εκκλησίες και αρχιτεκτονική γενικότερα, αγιογραφία, ψηφιδωτά, εκκλησιαστικά σκεύη). Συνδυάστε τις μορφές αυτές με την εκάστοτε ιστορική περίοδο.
4. Συγκρίνετε ναούς βυζαντινούς και δυτικούς και διαπιστώστε ομοιότητες και διαφορές.