Υλικό: φυσικά χρώματα σε καμβά Έτος δημιουργίας: 1933 Τόπος διατήρησης: Μουσείο Θεόφιλου, Μυτιλήνη Διαστάσεις: 118,5 ? 74 εκ.
Βιογραφικό:
Ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ ήταν λαϊκός αυτοδίδακτος ζωγράφος από τη Μυτιλήνη. Δεκαέξι ετών πήγε στη Σμύρνη, όπου εργάστηκε ως πλανόδιος λαϊκός ζωγράφος τοιχογραφιών με ταπεινές οικονομικές απαιτήσεις. Έζησε και δημιούργησε επίσης στην περιοχή του Βόλου. Η ζωή του χαρακτηρίζεται από την απλότητα και την ειλικρίνεια του συναισθήματος. Τα θέματά του είναι ιστορικά, θρησκευτικά, ηθογραφικά κ.ά., τα οποία απέδωσε με την απλοϊκότητα του αυτοδίδακτου, αλλά κυρίως με τη δύναμη του πηγαίου ταλέντου του. Ο Θεόφιλος έφτιαχνε τα χρώματα μόνος του από φυσικά υλικά. Ο κριτικός τέχνης Ε. Τεριάντ ήταν κυρίως εκείνος που εκτίμησε ιδιαίτερα το έργο του Θεόφιλου (γύρω στο 1932) για την ελληνικότητα της τέχνης του και τον ανέδειξε. Έργα του βρίσκονται σε μουσεία στο Λονδίνο, στο Παρίσι, στη Λωζάννη, στη Χίο, στην Πέργαμο και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, όπως και στην ιδιωτική συλλογή του Τεριάντ. Έργα του είναι: «Λίμνιος Κεχαγιάς», «Αγία Άννα», «Οδός Μυτιλήνης επί Τουρκοκρατίας το 1888» κ.ά.
Παρουσίαση του έργου:
Το εξαίρετο έργο της τελευταίας περιόδου του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου «Ερωτόκριτος και Αρετούσα» έχει ως θέμα τους δύο ήρωες του αφηγηματικού ποιήματος του Βιτσέντζου Κορνάρου τον 16ο αιώνα, στο οποίο ο λογοτέχνης εξιστορεί την περιπέτεια του Ερωτόκριτου, που είχε ερωτευτεί την Αρετούσα, κόρη του βασιλιά της Αθήνας. Εδώ παρουσιάζεται μια κρυφή συνάντηση των δύο ερωτευμένων. Η Αρετούσα ανταποκρίνεται στον έρωτα του Ερωτόκριτου, ο οποίος έχει ανεβεί με σχοινένια σκάλα στο μπαλκόνι της. Το έργο μορφολογικά είναι ενδεικτικό της πριμιτίφ* τεχνικής του Θεόφιλου. Τα δύο πρόσωπα είναι σχεδιασμένα ισότιμα στο κέντρο του πίνακα, σε διάταξη μετωπική απέναντι στον θεατή, το ένα δίπλα στο άλλο, και υπερμεγέθη σε σχέση με τα αντικείμενα του περιβάλλοντός τους (π.χ. το μπαλκόνι), για να αναδειχτεί η σημασία τους. Παρόλο που ο Θεόφιλος αποφεύγει τις επικαλύψεις των κύριων θεμάτων του, εδώ ο Ερωτόκριτος επικαλύπτει αρκετά το σώμα της Αρετούσας, για να εντείνει το σμίξιμό τους. Ο περιβάλλων χώρος αποδίδει την ελληνικότητα του τοπίου και συνδέει την Αρχαιότητα (κορινθιακά κιονόκρανα) με το Βυζάντιο και τη Φραγκοκρατία στα κλασικά κτίρια. Ο κήπος με τα ελληνικά φυτά, τις διακοσμητικές γλάστρες και το παγώνι γεμίζει κάθε κενό γύρω από το ζευγάρι.
Στο σχέδιο του καλλιτέχνη είναι εμφανής η έλλειψη δεξιοτεχνίας. Εντούτοις, ο ποιητικός ρυθμός, η χάρη της πινελιάς, η εσωτερική ζωντάνια, το ανθρώπινο στοιχείο και το φωτεινό καθαρό χρώμα μαρτυρούν έναν ζωγράφο «γεννημένο από το ελληνικό τοπίο και τα έθιμά του». Ο χώρος είναι φαινομενικά δισδιάστατος και η απόδοση του βάθους είναι συμβολική, κατά τα βυζαντινά πρότυπα. Έχουμε έντονα περιγράμματα και φωτοσκιάσεις με γρήγορες πινελιές. Σε όλο το έργο κυριαρχεί μια χρωματική αντίθεση ανάμεσα στο γαλάζιο και την κόκκινη ώχρα. Γαλάζια-μπλε είναι τα ρούχα του Ερωτόκριτου, που συνδυάζοναι αρμονικά με το γαλάζιο στους κίονες και στον ουρανό. Αντίθετα, στο φόρεμα της Αρετούσας κυριαρχούν οι ώχρες, που συνδυάζονται αρμονικά με το φόντο στο άνοιγμα της κουρτίνας και στο μπαλκόνι, αλλά και με τις υπόλοιπες διάχυτες κόκκινες ώχρες σε όλο τον διάκοσμο.
Συνήθως τα έργα του Θεόφιλου είναι σχεδιασμένα από ψηλά και μάλλον λοξά, ενώ εδώ ο θεατής βρίσκεται μπροστά ακριβώς στο θέμα του. Υπάρχει επιμονή στην απόδοση της φορεσιάς, για να δειχτεί η καταγωγή και να μη μείνει αμφιβολία για τον ήρωα που παρουσιάζεται. Άλλωστε γι’ αυτόν τον σκοπό έχει προστεθεί και το κείμενο στο επάνω μέρος του πίνακα: «Διά σχηναίαν σκάλα αναβιβαζόμενος ο Ερωτόκριτος χαιρετών την Αρετούσαν».
ΓΩΣΣΑΡΙ
Πριμιτίφ (primitif= πρωτόγονος, απλοϊκός):
Όρος που χρησιμοποιείται για τον αυτοδίδακτο ή λαϊκό καλλιτέχνη και για το έργο που δε διακρίνεται για την ακαδημαϊκή κλασική τεχνική του, αλλά χαρακτηρίζεται από «πρωτόγονη» και αυθόρμητη ή λαϊκότροπη τεχνική.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1. Τι γνωρίζετε για τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα;
Η ιστορία του ποιήματος του Βιτσέντζου Κορνάρου διαδραματίζεται στη μεσαιωνική Αθήνα. Το ποίημα αφηγείται τις περιπέτειες του κρυφού έρωτα των δύο νέων. Η Αρετούσα φυλακίζεται από τον πατέρα της. Ο Ερωτόκριτος φεύγει και, αφού μεταμφιεστεί και νικήσει τον εχθρικό στρατό, φανερώνεται τελικά ως ήρωας, για να δικαιωθεί και να παντρευτεί την Αρετούσα. Απόκρυψη
2. Ποια σκηνή από το αφηγηματικό έργο παρουσιάζεται στον πίνακα;
Η στάση των δύο μορφών δεν είναι φυσική. Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει αδυναμία στο σχέδιο. Για παράδειγμα, τα χέρια και τα δάχτυλα των προσώπων έχουν σχεδιαστεί αφύσικα άκαμπτα. Ενώ θέλει να είναι ρεαλιστικός και περιγραφικός, τα πόδια και τα παπούτσια των δύο νέων είναι μικρά σε σχέση με το ύψος τους. Απόκρυψη
Υπάρχουν αντιθέσεις του μπλε-γαλάζιου ρούχου με τα διάχυτα κόκκινα σε όλο το έργο και αρμονία του μπλε ρούχου με τα γαλάζια του φόντου. Το μπλε ρούχο του Ερωτόκριτου έρχεται σε αντίθεση με τον κόκκινο μανδύα του. Το αντίστροφο συμβαίνει με το ρούχο της Αρετούσας, το οποίο είναι κοκκινωπό και έρχεται σε αντίθεση με το μπλε κόσμημα. Απόκρυψη
8. Πότε διαδραματίζεται η σκηνή χρονολογικά και από πού το καταλαβαίνουμε;
Η ρομαντική ιστορία των δύο νέων που βρίσκουν εμπόδια στην αγάπη τους, αλλά δικαιώνονται στο τέλος, είναι ένα θέμα που γοητεύει τους ανθρώπους σε όλες τις εποχές. Είναι ένα κλασικό ερωτικό θέμα, όπως η ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας. Απόκρυψη
10. Για τον λαϊκό ζωγράφο Θεόφιλο έχει γραφτεί ότι αποτελεί γνήσιο πρότυπο ελληνικότητας. Νομίζετε ότι αυτό ανταποκρίνεται στο έργο του; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Βρείτε έργα καλλιτεχνών που έχουν εικόνες από την Ελλάδα ή διάφορα στοιχεία που θυμίζουν έντονα την Ελλάδα.
2. Γράψτε και παρουσιάστε μια εργασία για το έργο του Θεόφιλου.