Υλικό: λιθογραφία* Έτος δημιουργίας: 1943 Τόπος διατήρησης: δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές Διαστάσεις: 38,5 ? 33,4 εκ.
Βιογραφικό:
Ο Μόριτς Κορνέλις Έσερ ήταν Ολλανδός χαράκτης, γνωστός για τις ξυλογραφίες και τις λιθογραφίες του. Το 1919 ξεκίνησε τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική και τη διακοσμητική τέχνη στη Σχολή του Χάαρλεμ. Το 1922 ολοκλήρωσε τις σπουδές του, έχοντας αποκτήσει εμπειρία στη χαρακτική και ιδιαίτερα στην ξυλογραφία. Η τέχνη του Έσερ, επηρεασμένη από τα μαθηματικά, αποτυπώνει το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για τη συμμετρία. Ο Έσερ έγινε διάσημος με τα έργα του που δείχνουν τη σχετικότητα της αναπαράστασης των εικόνων. Σχεδίασε πουλιά των οποίων η σκιά μετατρεπόταν σταδιακά σε ψάρια. Σχεδίασε τρισδιάστατους χώρους τους οποίους ο θεατής αδυνατεί να προσδιορίσει, πότε δηλαδή πρόκειται για εσωτερικό και πότε για εξωτερικό χώρο, επάνω ή κάτω. Ανάμεσα στα πιο γνωστά έργα του είναι τα «Χέρια που σχεδιάζουν» (1948) και η «Συγγένεια» (1953).
Παρουσίαση του έργου:
Ο Έσερ και σ’ αυτό το έργο γοητεύει με την ευρηματικότητα και τη φαντασία του. Τα ερπετά του σχεδίου του, μέσα σε ένα ανοιχτό μπλοκ σχεδίου, μεταμορφώνονται και ζωντανεύουν. Από το γεωμετρικό σχέδιο του χαρτιού κάνουν έναν κύκλο ζωής, γίνονται τρισδιάστατα, ολοζώντανα, ρουθουνίζουν δυνατά και ξαναγίνονται επίπεδα σχέδια. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το σχέδιο μέσα στο σχέδιο, δηλαδή το σχέδιο των επίπεδων ερπετών επάνω στο χαρτί. Τα ερπετά είναι τριών τόνων (άσπρο, γκρι ανοικτό και γκρι σκούρο) και είναι αναπτυγμένα με καθαρά γεωμετρικό τρόπο. Επαναλαμβάνονται ρυθμικά και «θηλυκώνουν» το ένα μέσα στο άλλο. Ο Έσερ πήρε αυτές τις ιδέες μελετώντας τα γεωμετρικά διακοσμητικά του παλατιού της Αλάμπρα στην Ισπανία και τα μετέτρεψε σε οργανικές στιλιζαρισμένες φόρμες, που μεταβάλλονται και μεταμορφώνονται συχνά σε κάτι άλλο. Τα σχήματα παραμένουν ερπετά, αλλά ζωντανεύουν. Ζωντανεύουν όμως πραγματικά; Ο Έσερ παίζει με τον θεατή. Τόσο τα επίπεδα όσο και τα τρισδιάστατα ερπετά είναι και τα δύο σχέδια του Έσερ. Τα γύρω αντικείμενα είναι πολύ προσεκτικά σχεδιασμένα, για να εντείνουν την ψευδαίσθηση του αληθινού και ζωντανού χώρου.
Η διάταξη στη σύνθεση των αντικειμένων εξυπηρετεί οπτικά την κυκλική κίνηση των ερπετών. Τέσσερις όγκοι αντικειμένων στις τέσσερις γωνίες και μια έντονη καμπύλη αντικειμένων είναι ο δρόμος που ακολουθούν τα ερπετά. Τα μαθηματικά και η γεωμετρία, που είναι το κλειδί για να κατανοήσει κανείς τα περιβάλλοντα του Έσερ, τα οποία είναι αδύνατον να υπάρξουν στην πραγματικότητα, εδώ είναι εμφανή με συμβολικό τρόπο με το γεωμετρικό όργανο (το τρίγωνο) και το ανάπτυγμα (το πολύεδρο). Ωστόσο, δεν πρέπει να μένουμε μόνο στο οπτικό παιχνίδι και στην άριστη γνώση του Έσερ για το σχέδιο, που εντυπωσιάζει με την ακρίβεια και την λεπτή τονικότητά του τον θεατή. Η δύναμη του καλλιτέχνη που εμφυσά την πραγματική ζωή στο έργο του, όπως ο Πυγμαλίων, είναι το κυριότερο νόημα αυτού του έργου.
ΓΩΣΣΑΡΙ
Λιθογραφία:
Είναι μέθοδος εκτύπωσης εικόνων. Πάνω σε μια επίπεδη επιφάνεια από πέτρα (λίθο) ή τσίγκο σχεδιάζεται με ειδικά λιπαρά μολύβια το σχέδιο. Κατόπιν μελανώνεται η επιφάνεια με ειδικό μελάνι, το οποίο καλύπτει μόνο το σχέδιο. Στη συνέχεια εφαρμόζεται χαρτί επάνω στο σχέδιο και με πίεση σε πρέσα εμφανίζεται το σχέδιο πάνω στο χαρτί.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1. Περιγράψτε την εικόνα που βλέπετε. Τι το αξιοπερίεργο παρατηρείτε; Πόσα και ποια αντικείμενα είναι σχεδιασμένα;
Το αξιοπερίεργο του έργου είναι το σχεδιαστικό παιχνίδι που γίνεται μεταξύ των επίπεδων στιλιζαρισμένων ερπετών και των τρισδιάστατων ερπετών. Με άλλα λόγια, το αξιοπερίεργο είναι το πώς από σχέδιο τα ερπετά «ζωντανεύουν» και μετά γίνονται πάλι επίπεδο σχέδιο. Απόκρυψη
2. Μέσα στο έργο υπάρχει ένα σχέδιο με ερπετά σε ένα φύλλο χαρτιού. Παρατηρήστε το καλά και περιγράψτε το. Πόσα διαφορετικών τόνων ερπετά έχουν σχεδιαστεί επάνω στο φύλλο χαρτιού; Πώς έχουν σχεδιαστεί μεταξύ τους;
Στο σχέδιο μέσα στο φύλλο χαρτιού υπάρχουν τρία διαφορετικών τόνων ερπετά: άσπρο, γκρι και γκρι σκούρο. Το ιδιαίτερο σχεδιαστικό ενδιαφέρον είναι ότι το κάθε ερπετό «θηλυκώνει» μέσα στα άλλα ερπετά. Εντάσσεται δηλαδή σχεδιαστικά το ένα δίπλα στο άλλο και όλα μαζί σχηματίζουν ένα ρυθμικό, αρμονικό σύνολο, ένα είδος μωσαϊκού. Απόκρυψη
3. Σχολιάστε τη σχέση των επίπεδα σχεδιασμένων ερπετών στο φύλλο χαρτιού με τα τρισδιάστατα σχεδιασμένα ερπετά τα οποία κινούνται στον χώρο.
Τα επίπεδα ερπετά είναι σχεδιασμένα χωρίς λεπτομέρειες, με γεωμετρικό τρόπο και στιλιζαρισμένα, ενώ αυτά που είναι τρισδιάστατα απεικονίζονται σαν να κινούνται πραγματικά, σαν να είναι ένα και το αυτό ερπετό του οποίου έχει καταγραφεί η σταδιακή κίνηση. Απόκρυψη
4. Ποιο θεωρείτε ότι είναι το πιο «ζωντανό» ερπετό;
Το πιο «ζωντανό» ερπετό μοιάζει να είναι αυτό που ρουθουνίζει έντονα και βγάζει τα χνότα του, για να μετατραπεί μετά από λίγο ξανά σε σχέδιο. Ενδιαφέρον έχει και το ζωντανό ερπετό του οποίου το ένα πόδι παραμένει ακόμα σχέδιο. Απόκρυψη
Τα ερπετά που απεικονίζονται μοιάζουν με κάποιο είδος σαύρας ή χαμαιλέοντα. Μοιάζουν και με κροκόδειλο ή αλιγάτορα (από το τραχύ δέρμα τους), αλλά σε σχέση με το μέγεθος του βιβλίου και τα άλλα αντικείμενα μάλλον είναι ένα είδος σαύρας. Απόκρυψη
6. Όσον αφορά τη σύνθεση του έργου, πώς έχει «ζυγίσει» ο καλλιτέχνης τα διαφορετικά στοιχεία; Με ποιον τρόπο ιεραρχεί το κύριο θέμα; Ποιοι είναι οι κύριοι άξονες της σύνθεσης;
Η σύνθεση του έργου είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Στις τέσσερις γωνίες παρουσιάζονται τέσσερις όγκοι διαφορετικών αντικειμένων (βιβλίο ανοιχτό, μπουκάλι, γλάστρα και δοχείο). Τα ερπετά σχηματίζουν έναν κύκλο που συνδέει τους όγκους στις τέσσερις γωνίες. Ωστόσο, δεν είναι απόλυτος κύκλος, γιατί έτσι το έργο θα γινόταν αρκετά στατικό. Αυτές οι μετατοπίσεις από τον απόλυτο κύκλο δίνουν την αίσθηση της κίνησης των ερπετών. Απόκρυψη
7. Περιγράψτε τους τόνους και τα κοντράστ (αντιθέσεις) των φωτοσκιάσεων αυτού του έργου. Πώς έχει μοιράσει ο καλλιτέχνης τις σκιές και τους επιμέρους τόνους;
Το σχέδιο είναι τονικό. Οι αντιθέσεις που κυριαρχούν είναι το άσπρο του χαρτιού και οι σκούρες σκιές σε όλα τα αντικείμενα, με ενδιάμεσο τόνο το φόντο. Ο όγκος κάθε αντικειμένου έχει αποκτήσει ζωντάνια από το απαλό σφουμάτο των γκρίζων τόνων. Απόκρυψη
8. Πώς έχει πετύχει ο καλλιτέχνης τη διαφάνεια του ποτηριού και την τραχιά υφή του κάκτου και των ερπετών;
Ο καλλιτέχνης πρόσεξε ιδιαίτερα την αίσθηση της υφής και της ιδιαίτερης φύσης της επιφάνειας και του όγκου κάθε αντικειμένου. Η διαφάνεια του ποτηριού αποδόθηκε επιτυχώς μετά από προσεκτική μελέτη εκ του φυσικού ενός πραγματικού ποτηριού. Η ίδια προσεκτική εκ του φυσικού μελέτη έχει γίνει προφανώς σε όλα τα αντικείμενα. Απόκρυψη
9. Ποιο είναι το νόημα αυτού του έργου; Για ποιον λόγο πιστεύετε ότι το δημιούργησε ο καλλιτέχνης;
Ο Έσερ κάνει ένα οπτικό και νοητικό παιχνίδι. Μας δείχνει πώς ζωντανεύει ένα σχέδιο ερπετού. Το «ζωντανό» όμως ερπετό είναι στην πραγματικότητα και αυτό ένα σχέδιο που δίνει την ψευδαίσθηση του τρισδιάστατου. Ο καλλιτέχνης παίζει με τον θεατή, χρησιμοποιώντας την αριστοτεχνική ικανότητά του στο σχέδιο. Φαίνεται να δίνει ζωή στο ίδιο το έργο του. Απόκρυψη
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Βρείτε άλλα έργα του Έσερ, φέρτε τα στην τάξη και συζητήστε γι’ αυτά.
2. Σχεδιάστε ζώα ή αντικείμενα που σταδιακά μετατρέπονται σε κάτι άλλο.
3. Σχεδιάστε εκ του φυσικού με μολύβι και με τονικό σχέδιο νεκρές φύσεις.