Υλικό: πεντελικό μάρμαρο (ελευσινιακή πέτρα στη ζωφόρο) Έτος δημιουργίας: 421-407 π.Χ. Διαστάσεις κυρίως ναού: 11,21 μ. Τόπος: Ακρόπολη Αθήνας πλάτος x 20,03 μ. Μήκος
Σύντομο ιστορικό:
Μετά την οριστική νίκη των Ελλήνων επί των Περσών (451 π.Χ.) ο Περικλής συνέλαβε το μεγαλόπνοο σχέδιο να λαμπρύνει την Ακρόπολη της Αθήνας. Μαζί με τον Φειδία συμπεριέλαβε στο αρχικό σχέδιο τον Παρθενώνα, τα Προπύλαια και τον ναό της Παλλάδας Αθηνάς, που ονομάστηκε αργότερα Ερέχθειο. Ωστόσο, εξαιτίας του Πελοποννησιακού Πολέμου οι εργασίες για το Ερέχθειο άρχισαν αργότερα (το 421 π.Χ.). Το Ερέχθειο είναι το τελευταίο οικοδόμημα που χτίστηκε στην Ακρόπολη.
Οικοδομήθηκε στη διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου, μεταξύ 421 και 407 π.Χ., μάλλον από τον αρχιτέκτονα Μνησικλή. Πρόκειται για ένα ιδιότυπο κτίριο, με ακανόνιστη διάταξη όγκων λόγω των υψομετρικών διαφορών του εδάφους στο συγκεκριμένο σημείο του βράχου. Καινοτομία για την εποχή αποτέλεσαν οι αρχιτεκτονικές λύσεις που εφαρμόστηκαν στο Ερέχθειο για τη στέγαση σε ένα οικοδόμημα πολλών θεοτήτων και ηρώων και για την εξυπηρέτηση θρησκευτικών αναγκών.
Παρουσίαση του έργου:
Το Ερέχθειο χτίστηκε πάνω στα θεμέλια ενός παλαιότερου ναού και δεν τελείωσε ποτέ, γεγονός που εξηγεί εν μέρει την ασυνήθιστη μορφή του. Αποτελείται από τρία τμήματα, σχεδόν ανεξάρτητα μεταξύ τους: τον σηκό, τη βόρεια πρόσταση και την πρόσταση των Κορών, οι οποίες ονομάστηκαν Καρυάτιδες μάλλον προς τιμήν της Καρυάτιδος Αρτέμιδος. Είχε τρεις διαφορετικές στέγες και ιωνικούς κίονες τριών διαφορετικών διαστάσεων, αναλογιών και μορφολογίας.
Ο κύριος ναός είναι ορθογώνιος, με μήκος 20,03 μ. και πλάτος 11,21 μ., με έξι ιωνικούς κίονες στην ανατολική πλευρά. Η ανάγλυφη ζωφόρος* του ναού παριστάνει ίσως τη γέννηση του Ερεχθέα*. Στη βόρεια πλευρά, σε πιο χαμηλό επίπεδο, υπάρχει ένα τμήμα με τέσσερις ιωνικούς κίονες στην πρόσοψη και δύο στα πλάγια.
Στη νότια πλευρά, μπροστά στον Παρθενώνα, συναντάμε το πιο ασυνήθιστο τμήμα του ναού, στο οποίο αντί για κίονες υπάρχουν γυναικεία αγάλματα, οι Καρυάτιδες, διατεταγμένα σε σχήμα Π. Πρόκειται για έξι γυναικεία αγάλματα ύψους 2,36 μ. περίπου, που αποτελούν χαρακτηριστικό στοιχείο της ιωνικής αρχιτεκτονικής και στηρίζουν τον θριγκό* του νότιου εξώστη (πρόστασης) του Ερέχθειου. Οι Καρυάτιδες είναι τοποθετημένες πάνω σε ένα πολύ υψηλό κρηπίδωμα (2,60 μ.), το οποίο είναι πλακοστρωμένο. Φορούν μακρύ ιωνικό χιτώνα που σκεπάζει τα πόδια, τα χέρια τους είναι σε ευθεία γραμμή και φέρουν στο κεφάλι τους ένα κάνιστρο, που παίζει τον ρόλο κιονόκρανου και στηρίζει τον θριγκό, ο οποίος είναι πλούσια διακοσμημένος.
Οι έξι Καρυάτιδες που κοσμούν σήμερα το Ερέχθειο είναι αντίγραφα γύψινα. Τέσσερα από τα πρωτότυπα αγάλματα εκτίθενται στο Μουσείο της Ακρόπολης, σε μια προσπάθεια να προστατευθούν από την ατμοσφαιρική ρύπανση. Η πέμπτη Καρυάτιδα, που σώζεται σε θραύσματα, φυλάσσεται στην αποθήκη του Μουσείου, ενώ η έκτη (δεύτερη από αριστερά Καρυάτιδα) αφαιρέθηκε από τον λόρδο Έλγιν και βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.
Πιθανολογείται ότι δημιουργός των Καρυάτιδων ήταν ο γλύπτης Αλκαμένης, μαθητής του Φειδία. Ο εξώστης με τις Καρυάτιδες αποτελεί αρχιτεκτονικό επίτευγμα και κοσμεί με μοναδικό και ευρηματικό τρόπο τον γυμνό τοίχο του κυρίως ναού.
ΓΩΣΣΑΡΙ
Ερεχθεύς:
Πανάρχαιος ήρωας και βασιλιάς της Αθήνας σύμφωνα με τον αττικό μυθολογικό κύκλο. Ταυτίστηκε με τον Ποσειδώνα ως θεός των υδάτων.
Θριγκός:
Το ανώτερο μέρος ενός μεγάλου κτιρίου (συνήθως ναού) της κλασικής αρχιτεκτονικής στην Αρχαία Ελλάδα, που το στηρίζουν οι τοίχοι και οι κίονες. Ο θριγκός περιλαμβάνει δύο ή τρεις οριζόντιες ζώνες, ανάλογα με τον ρυθμό (το διάζωμα, την ταινία, το γείσο κτλ.). Επάνω στον θριγκό στηρίζεται η στέγη.
Ζωφόρος:
Διακοσμητική ζώνη σε ναούς με ανάγλυφες παραστάσεις ανθρώπων ή ζώων σε συνεχείς σκηνές. Καταλαμβάνει το τμήμα του ναού που βρίσκεται πάνω από το επιστύλιο. Περίφημη θεωρείται η ζωφόρος του Παρθενώνα, που παριστάνει την πομπή των Παναθηναίων.
Το Ερέχθειο ήταν αφιερωμένο στη λατρεία διάφορων πανάρχαιων θεοτήτων που περιλαμβάνονταν στους παλιούς θρύλους της Αθήνας (Αθηνάς, Ποσειδώνα, Ερεχθέα, Κέκροπα, της νύμφης Πανδρόσου και του τοπικού ήρωα Βούτου) και είχε πολλούς χώρους για τη λατρεία τους. Στο ανατολικό τμήμα του κυρίως ναού βρίσκονταν το ιερό και το άγαλμα της Αθηνάς. Το δυτικό τμήμα ήταν χωρισμένο σε τρεις αίθουσες. Εκεί βρίσκονταν οι βωμοί του Ποσειδώνα, του θρυλικού ήρωα Ερεχθέα και του τοπικού ήρωα Βούτου. Μια μικρή είσοδος οδηγούσε δυτικά στον περίβολο του τεμένους της νύμφης Πανδρόσου, του Πανδρόσειου, όπου ήταν φυτεμένη η ιερή ελιά της Αθηνάς. Κάτω από τη νοτιοδυτική πλευρά του ναού υπήρχε μία μικρή σκάλα που οδηγούσε στον τάφο του μυθικού βασιλιά της Αθήνας Κέκροπα. Στη βόρεια πλευρά υπήρχε μια κρύπτη, όπου κατά την παράδοση κατοικούσε το ιερό φίδι του Ερεχθέα. Απόκρυψη
4. Πόσους χώρους έχει το Ερέχθειο; Ποιες ανάγκες εξυπηρετούσε το μνημείο;
Το Ερέχθειο αποτελείται από τρία τμήματα χτισμένα σε διαφορετικά επίπεδα, σχεδόν ανεξάρτητα μεταξύ τους: τη μεγάλη ανατολική αίθουσα, που ήταν αφιερωμένη στην Αθηνά, τον νότιο διακοσμητικό εξώστη (πρόσταση) με τις Καρυάτιδες και τον βορειοδυτικό εξώστη, που ήταν αφιερωμένος στον Ποσειδώνα. Εξυπηρετούσε θρησκευτικές ανάγκες. Απόκρυψη
5. Μπορείτε να περιγράψετε σε τι διαφέρει το Ερέχθειο από άλλους αρχαίους ναούς;
Το Ερέχθειο αποτελείται από τρία κτίρια και όχι από ένα (όπως συνέβαινε συνήθως), με διαφορετικό ύψος και μέγεθος κιόνων και κιονόκρανων. Το πιο ασυνήθιστο χαρακτηριστικό του είναι η αντικατάσταση των κιόνων με τις Καρυάτιδες. Άλλη διαφορά του Ερέχθειου από τους υπόλοιπους ναούς εντοπίζεται στο κεντρικό κτίριο, αφού δεν υπάρχουν κολόνες περιμετρικά του κτιρίου παρά μόνο δύο διαφορετικού μεγέθους προσθήκες στα βόρεια και στα νότια του κτιρίου. Απόκρυψη
6. Ποια στοιχεία σάς αρέσουν και ποια όχι; Θα θέλατε να προσθέσετε ή να αφαιρέσετε κάτι;
7. Πόσες είναι οι Καρυάτιδες; Περιγράψτε την έκφρασή τους, τη στάση του σώματός τους και την ενδυμασία τους. Τι ρόλο παίζει το σώμα τους;
Οι Καρυάτιδες είναι έξι. Η έκφραση του προσώπου τους είναι χαλαρή, ενώ η φυσική στάση του σώματός τους δίνει την εντύπωση ότι σηκώνουν με άνεση το βάρος του θριγκού που στηρίζουν με το κεφάλι τους. Ο τρόπος με τον οποίο είναι σκαλισμένες οι πτυχώσεις του χιτώνα από τη μέση έως τον ποδόγυρο παραπέμπει στις αυλακώσεις του κίονα, στη θέση του οποίου βρίσκονται. Απόκρυψη
8. Γιατί νομίζετε ότι επέλεξε ο αρχιτέκτονας να τοποθετήσει τις συγκεκριμένες γυναικείες μορφές αντί για κανονικές ιωνικές κολόνες; Συμφωνείτε με αυτή την επιλογή;
Στην παλαιά ιωνική αρχιτεκτονική παράδοση χρησιμοποιούνταν γυναικείες φιγούρες αντί για κίονες για την υποστήριξη του θριγκού των οικοδομημάτων. Απόκρυψη
9. Εάν ήσαστε ο αρχιτέκτονας και είχατε τη δυνατότητα να τοποθετήσετε κάποια άλλη μορφή στη θέση των Καρυάτιδων, ποια θα μπορούσε να είναι αυτή;
10. Για ποιον λόγο επέλεξαν οι Αθηναίοι τον ιωνικό ρυθμό; Τι συνέβαινε στην Αθήνα την εποχή που χτίστηκε το Ερέχθειο;
Στο Ερέχθειο ο ιωνικός ρυθμός εμφανίζεται στην τελειότερη μορφή του. Οι κίονες είναι μακρόστενοι, τα κιονόκρανα πλούσια διακοσμημένα και το κτίριο στο σύνολό του, με την προσθήκη του προστύλου με τις Καρυάτιδες, αποκτά μια «θηλυκή χάρη». Ο ναός χτίστηκε σε μια περίοδο διαμάχης της Αθήνας με τη Σπάρτη (Πελοποννησιακός Πόλεμος, 431-404 π.Χ.) και αυτό εξηγεί τη χρήση του κομψού και ανάλαφρου ιωνικού ρυθμού σε αντίθεση με τον αυστηρό δωρικό που χαρακτηρίζει τη Σπάρτη. Η Αθήνα χρειαζόταν την υποστήριξη των πόλεων-κρατών και οι πολιτικές ιδέες που ενσαρκώνονται στον ναό φαίνονται κατ’ αρχήν στο όνομά του (ο Ερεχθεύς θεωρείται πρόγονος των Αθηναίων αλλά και των Ιώνων), όπως και στη δημιουργία ενός ανοιχτού και ευάερου κτιρίου. Απόκρυψη
11. Βρείτε ομοιότητες και διαφορές των σημερινών χριστιανικών ναών με τους ναούς της Αρχαίας Ελλάδας.
Μία ενδιαφέρουσα διαφορά είναι ότι στον αρχαίο ναό οι πιστοί παρέμεναν κατά τη διάρκεια των τελετών έξω από τον ναό. Μέσα σ’ αυτόν βρίσκονταν μόνο οι ιερείς.
Υπάρχουν πολλές ομοιότητες (επιβλητικά κτίρια, ιερότητα του χώρου, αναπαραστάσεις θεοτήτων κτλ.) και πολλές διαφορές (δεν υπάρχουν γλυπτά αγίων στους ορθόδοξους χριστιανικούς ναούς κ.ά.) ανάμεσα στους ναούς της αρχαιότητας και τους χριστιανικούς ναούς. Απόκρυψη
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Επισκεφθείτε το Ερέχθειο και σκιτσάρετε όποιο σημείο του οικοδομήματος σας αρέσει.
2. Σχεδιάστε τη νότια πρόσταση με όποια φιγούρα νομίζετε ότι θα μπορούσε να αντικαταστήσει τις Καρυάτιδες.
3. Προσπαθήστε να φανταστείτε και να αναπαραστήσετε με μια ζωγραφιά το Ερέχθειο όπως θα ήταν την εποχή που κατασκευάστηκε (με τις χρωματιστές μετώπες, τις στέγες, την ιερή ελιά της Αθηνάς φυτεμένη στον δυτικό περίβολο κτλ.).