Αντικείμενο του
παρόντος έργου είναι η Αξιολόγηση του έργου «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην
Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην
Εκπαίδευση», το οποίο έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της
Πληροφορίας», στον Άξονα Προτεραιότητας 1 («Παιδεία και Πολιτισμός»), στο Μέτρο
1.2 («Εισαγωγή και Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση»).
Το έργο «Αξιολόγηση
Επιμόρφωσης» έχει ανατεθεί με βάση την από 18.04.2006 σύμβαση από το Υπουργείο
Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο
Αθηνών.
Σύμφωνα με την προαναφερθείσα
σύμβαση, τα βασικά ζητήματα τα οποία καλύπτει το έργο της αξιολόγησης είναι τα
εξής:
Αξιολόγηση του προγραμματικού σχεδιασμού.
Αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας και
αποδοτικότητας της Πράξης.
Αξιολόγηση των μηχανισμών παρακολούθησης,
διαχείρισης και ελέγχου των δράσεων.
Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού υλικού και του υλικού
πιστοποίησης.
Αξιολόγηση των ειδικών και γενικών επιπτώσεων.
Για την επίτευξη των
στόχων του αξιολογητικού έργου εφαρμόστηκε δόκιμη μεθοδολογία, η οποία κάλυψε
το σύνολο των ανωτέρω ζητημάτων ενώ πραγματοποιήθηκαν εκτεταμένες έρευνες
πεδίου:
i.
Διακίνηση
ερωτηματολογίου στους επιμορφωθέντες εκπαιδευτικούς.
ii.
Διακίνηση
ερωτηματολογίου στα Κέντρα Στήριξης της Επιμόρφωσης (ΚΣΕ).
iii.
Διακίνηση
ερωτηματολογίου στους επιμορφωτές.
iv.
Διακίνηση
ερωτηματολογίου στα Κέντρα Πιστοποίησης (ΚΕΠΙΣ).
v.
Διακίνηση
ερωτηματολογίου στα περιφερειακά στελέχη υλοποίησης (Επιτροπές Επιμόρφωσης).
vi.
Διακίνηση
ερωτηματολογίου στους διευθυντές σχολικών μονάδων.
vii.
Συνεντεύξεις
με κεντρικά στελέχη υλοποίησης (ΔΑ ΚτΠ, ΥΠΕΠΘ, Τεχνικοί Σύμβουλοι).
viii.
Συνεντεύξεις
με τα περιφερειακά στελέχη υλοποίησης (Συντονιστές των Επιτροπών Επιμόρφωσης).
Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την υλοποίηση του αξιολογητικού έργου είναι, ανά ενότητα αξιολόγησης, τα εξής:
Αξιολόγηση του προγραμματικού σχεδιασμού
Η υλοποίηση της Πράξης αποτελεί μία απολύτως αναγκαία παρέμβαση για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, βασικό ζητούμενο στην Κοινωνία της Γνώσης. Ωστόσο, η αξιολογούμενη Πράξη δε συνιστά την ικανή συνθήκη για την επίτευξη του προαναφερθέντος στόχου. Απαιτείται η υλοποίηση σειράς άλλων πράξεων, εκ των οποίων μία από τις κυριότερες είναι η πραγματοποίηση ενός δεύτερου κύκλου επιμόρφωσης για την επέκταση και εμβάθυνση των αποκτηθεισών γνώσεων και δεξιοτήτων.
Αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας της Πράξης
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο Σύμβουλος Αξιολόγησης, τόσο ο δείκτης αποτελεσματικότητας όσο και ο δείκτης αποδοτικότητας της Πράξης έχουν απόλυτα ικανοποιητικές τιμές.
Αξιολόγηση των
μηχανισμών παρακολούθησης, διαχείρισης και ελέγχου των δράσεων
Η άποψη του Τελικού
Δικαιούχου αλλά και των Τεχνικών Συμβούλων είναι ότι το έργο σχεδιάστηκε και
υλοποιήθηκε πολύ ικανοποιητικά.
Μέσω του Συστήματος
Υλοποίησης, Διαχείρισης, Παρακολούθησης, Αξιολόγησης, Ελέγχου και Εφαρμογής της
Πράξης όλοι οι εμπλεκόμενοι ήξεραν εξαρχής ποιος ήταν ο ρόλος τους και οι
αρμοδιότητές τους, και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την καλή υλοποίηση του έργου. Η
πληροφορία αυτή υπήρχε στους ιστοτόπους των φορέων, ενώ επίσης διακινούνταν ως
επίσημα έγγραφα και εγκυκλίους προς όλους τους εμπλεκόμενους. Κατά την ΕΥΔ του
Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας», η Πράξη θα μπορούσε να
υλοποιηθεί με ένα πιο απλό σύστημα, ίσως ακόμη και με τη διαδικασία voucher μέσα
από ανοικτές διαδικασίες διαγωνισμών.
Όσον αφορά το MIS,
αυτό κρίνεται εκ του αποτελέσματος ως αξιόπιστο, έδινε τη δυνατότητα ελέγχου
και παρακολούθησης, και βοήθησε πραγματικά στην υλοποίηση του έργου. Δεν
δημιουργήθηκαν ιδιαίτερα προβλήματα στη χρήση του. Οι Επιτροπές Επιμόρφωσης το
χρησιμοποίησαν ευρέως και εκτίμησαν τη σημασία του.
Δεν υπήρξαν θεσμικά
ή διοικητικά κενά, αφού το Σύστημα Διαχείρισης της Πράξης περιγράφει όλες
τις πτυχές του έργου, ενώ βελτιωνόταν κατά τη διάρκεια της υλοποίησης.
Η συνεργασία ανάμεσα
στους εμπλεκόμενους φορείς ήταν
πολύ καλή και πολύ εύκολη δεδομένου ότι όλοι οι φορείς είχαν σαφείς
αρμοδιότητες. Αντίστοιχα, οι διαδικασίες συντονισμού μεταξύ των
εμπλεκομένων φορέων ήταν πολύ καλές και δεν δημιουργήθηκαν προβλήματα.
Η ταχύτητα λήψης
αποφάσεων και η διάχυση της
πληροφορίας ήταν πολύ ικανοποιητικές.
Οι διαδικασίες
ελέγχου, όπως περιγράφονται στο σχετικό
άρθρο του Συστήματος Υλοποίησης, Διαχείρισης, Παρακολούθησης, Αξιολόγησης,
Ελέγχου και Εφαρμογής της Πράξης διασφάλισαν την καλή εκτέλεση του έργου.
Το «Σύστημα Διαδικασιών Επιμόρφωσης», στο οποίο υπάρχουν καταγεγραμμένες
διαδικασίες σε θέματα υλοποίησης των διαδικασιών, η ευθύνη για το ποιος
υλοποιεί, η συσχέτιση δηλαδή των διαδικασιών με τις εμπλεκόμενες οντότητες
υλοποίησης και όλα τα συναφή ζητήματα οργάνωσης αποτελούσαν ένα σύστημα
διαχείρισης ποιότητας του έργου. Οι μηχανισμοί ελέγχου (από το
χαμηλότερο έως το υψηλότερο επίπεδο) κρίνεται ότι απέδωσαν. Σε αυτό συνέβαλε η
άρτια λειτουργία των Επιτροπών Επιμόρφωσης και η ύπαρξη του MIS.
Καθυστερήσεις
εντοπίζονται στις ενέργειες που αφορούν την πιστοποίηση. Τέθηκε θέμα
συμβατότητας μεταξύ συστήματος επιμόρφωσης και συστήματος πιστοποίησης ενώ
διατυπώθηκε η άποψη ότι υπάρχει ελαστικότητα στην πιστοποίηση.
Οι Επιτροπές Επιμόρφωσης ανταποκρίθηκαν στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του έργου με τον καλύτερο τρόπο.
Αξιολόγηση του επιμορφωτικού υλικού
Τα γενικά συμπεράσματα για την ποιότητα του εκπαιδευτικού υλικού και του υλικού πιστοποίησης είναι τα εξής:
Όσον αφορά το εκπαιδευτικό υλικό:
Το πρόγραμμα
σπουδών είναι καλό και ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εκπαιδευτικών.
Η ποιότητα
του εκπαιδευτικού υλικού θεωρήθηκε πολύ υψηλή, τόσο από τους επιμορφωτές, όσο
και από τους επιμορφούμενους. Το βιβλίο αλλά και οι διαφάνειες που χρησιμοποιήθηκαν
ήταν υψηλού επιπέδου από όλες τις απόψεις: σχεδίαση, δομή, οργάνωση,
περιεχόμενο, εικονογράφηση.
Το cd-rom ήταν χρήσιμο και πλήρες ως
προς το περιεχόμενό του, αλλά δεν ήταν εύχρηστο υπό την έννοια ότι για να το
χρησιμοποιήσει κάποιος θα έπρεπε να ξέρει ήδη τη χρήση των υπολογιστών αλλά και
να έχει πρόσβαση σε υπολογιστή. Αυτό ήταν ανέφικτο κυρίως για τους αρχάριους
χρήστες.
·
Όσον αφορά το
Σύστημα Πιστοποίησης Δεξιοτήτων:
Οι ερωτήσεις
είναι σύμφωνες με τα κριτήρια που τέθηκαν. Ανταποκρίνονται στους στόχους της
επιμόρφωσης, είναι διατυπωμένες με σαφήνεια, καλύπτουν το εύρος της διδακτέας
ύλης, το είδος των ερωτήσεων ενδείκνυται για εξετάσεις του τύπου της
πιστοποίησης, έχουν το σωστό βαθμό δυσκολίας, και ενεργοποιούνται το σύνολο των
δεξιοτήτων που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης.
Τα τεστ που
παράγονται είναι σταθμισμένα όσον αφορά τη θεματική περιοχή, το επίπεδο
δυσκολίας, τον τύπο των ερωτημάτων, είναι μοναδικά και ισοδύναμα μεταξύ τους.
Η διεπαφή
χρήστη είναι λειτουργική, αισθητικά ικανοποιητική, εύχρηστη και φιλική προς το
χρήστη.
Δεν διαπιστώθηκαν να υπήρξαν ιδιαίτερα τεχνικά προβλήματα κατά τη διεξαγωγή των πιστοποιήσεων.
Αξιολόγηση των επιπτώσεων
Τα οφέλη για τους επιμορφωθέντες εκπαιδευτικούς είναι σημαντικά:
Ποσοστό 62%
από αυτούς πιστοποίησε τα προσόντα που απέκτησε και το ποσοστό αυτό αναμένεται
να αυξηθεί στο άμεσο μέλλον.
Υψηλά ποσοστά
από τους επιμορφωθέντες εκπαιδευτικούς είναι σε θέση να αξιοποιήσουν τις
γνώσεις και δεξιότητες που απέκτησαν για την παροχή εκπαιδευτικού έργου.
Σημαντικά
επίσης είναι τα ποσοστά των επιμορφωθέντων εκπαιδευτικών, τα οποία
χρησιμοποιούν τις αποκτηθείσες γνώσεις και δεξιότητες κατά την προετοιμασία και
τη διδασκαλία του μαθήματος.
Η συμβολή του
προγράμματος επιμόρφωσης στη διαμόρφωση μιας περισσότερο θετικής στάσης εκ
μέρους των εκπαιδευτικών είναι εντυπωσιακή:
Η αύξηση της αυτοεκτίμησης, η ανάπτυξη αισθήματος ανεξαρτησίας, η ικανοποίηση γιατί «ολοκλήρωσαν με επιτυχία κάτι», η απόλαυση της μάθησης, η ανάπτυξη πνεύματος καινοτομίας και η αναγνώριση της αξίας της γνώσης για υψηλά ποσοστά επιμορφωθέντων εκπαιδευτικών, προσμετρώνται στις ουσιαστικές θετικές επιπτώσεις της Πράξης.
Σημαντική επίσης είναι και η συμβολή του προγράμματος επιμόρφωσης
στη διαμόρφωση περισσότερο θετικών στάσεων εκ
μέρους των εκπαιδευτικών έναντι της κοινότητας που ζουν
στη θέσπιση συγκεκριμένων στόχων και στην καταβολή
προσπάθειας για την επίτευξή τους
στην ενθάρρυνση της καινοτομίας
στην παρακίνηση για την παρακολούθηση και άλλων
προγραμμάτων εκπαίδευσης / κατάρτισης.
Εκτός από τα οφέλη για
τους επιμορφωθέντες εκπαιδευτικούς, μία σημαντική επιπτωση της Πράξης ήταν η συγκρότηση
ενός μηχανισμού υλοποίησης, ο οποίος αποδείχθηκε επαρκής για την
υλοποίηση ενός έργου τόσο μεγάλης κλίμακας. Ειδικότερα:
H μεγάλη
πλειοψηφία των εκπαιδευτικών έχει θετική γνώμη για τις διαδικασίες ένταξης
στο Πρόγραμμα Επιμόρφωσης.
Η πρόσβαση
προς τις υπηρεσίες επιμόρφωσης, η
ώρα και η διάρκεια των μαθημάτων εξυπηρετούσε τη μεγάλη πλειοψηφία των
επιμορφωθέντων εκπαιδευτικών.
Η οργάνωση
του προγράμματος επιμόρφωσης
αξιολογείται θετικά από τη μεγάλη πλειοψηφία των επιμορφωθέντων εκπαιδευτικών με
εξαίρεση τη διάρκεια του προγράμματος που κρίνεται ανεπαρκής από την πλειοψηφία
των ερωτηθέντων.
Η
παρεχόμενη επιμόρφωση και η αποκτηθείσες γνώσεις και δεξιότητες αξιολογούνται θετικά από τη μεγάλη πλειοψηφία των
επιμορφωθέντων εκπαιδευτικών με εξαίρεση τη μη εφαρμογή συμμετοχικών μεθόδων
διδασκαλίας για την πλειοψηφία των ερωτηθέντων.
Από τα ανωτέρω
συμπεράσματα αλλά και από τη προηγηθείσα έρευνα προκύπτουν ενδιαφέρουσες
προτάσεις, οι οποίες παρουσιάζονται συνοπτικά στη συνέχεια:
Τόσο οι
επιμορφωτές όσο και οι επιμορφούμενοι εξέφρασαν την άποψη
ότι η διάρκεια του προγράμματος της επιμόρφωσης (48 ώρες) ήταν πολύ μικρή για
να μπορέσουν οι αρχάριοι χρήστες να αποκτήσουν μια επαρκή γνώση της χρήσης των
υπολογιστών. Οι ώρες της επιμόρφωσης ήταν πολύ λίγες για να καλυφθεί όλη η ύλη
του προγράμματος σπουδών αλλά και για να υπάρχει δυνατότητα για εξατομικευμένη
διδασκαλία και για πρακτική άσκηση στη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού, ειδικά
σε αρχάριους. Αυτό που προτείνεται είναι το εξής:
είτε να
υπάρξει ένα προκαταρτικό επίπεδο για τους τελείως αρχάριους,
είτε να
γίνεται η επιλογή των τμημάτων με βάση το πρότερο επίπεδο γνώσης της χρήσης των
υπολογιστών.
Το εκπαιδευτικό
υλικό θα πρέπει να δίνεται κατά την έναρξη της επιμόρφωσης.
Θα πρέπει να
ανανεωθεί η ύλη του βιβλίου αφού αναφέρεται σε Windows 98 ενώ τώρα τα
εργαστήρια χρησιμοποιούν Windows XP. Αυτό ισχύει και για το MS Office (πχ το MS
PowerPoint). Εναλλακτικά, θα πρέπει να υπάρξει ακόμη μεγαλύτερος βαθμός
αφαίρεσης ώστε να μην εξαρτάται η ύλη του βιβλίου από τις εξελίξεις στο τομέα
του λογισμικού.
Στο cd-rom θα
μπορούσαν να προστεθούν τεστ εξάσκησης ώστε να χρησιμοποιηθούν από τους
εκπαιδευτικούς για πρακτική εξάσκηση ενόψει της πιστοποίησης.
Η ενότητα για
το εκπαιδευτικό λογισμικό δεν μπορεί να διδαχθεί σωστά αφού τα τμήματα είναι
ανομοιογενή όσον αφορά την ειδικότητα. Επιπλέον, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το
γεγονός ότι οι επιμορφωτές, στην πλειονότητά τους, δεν είναι σε θέση να
διδάξουν αυτήν την ενότητα αφού δεν είναι η ειδικότητά τους. Τα διάφορα πακέτα
εκπαιδευτικού λογισμικού θα έπρεπε να διδάσκονται σε συνεργασία με καθηγητές
της κάθε ειδικότητας.
Προτείνεται
να ενθαρρυνθεί η ευρύτερη εφαρμογή συμμετοχικών μεθόδων διδασκαλίας.
Να
διασφαλιστεί η συμβατότητα μεταξύ συστήματος επιμόρφωσης και συστήματος
πιστοποίησης. Επίσης, να γίνεται αυστηρότερος έλεγχος στην πιστοποίηση ώστε οι
πιστοποιημένοι εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις
για τις οποίες έχουν πιστοποιηθεί.
Να εξεταστεί
το ενδεχόμενο, ώστε η παρεχόμενη επιμόρφωση να οδηγεί στην απόκτηση
πιστοποιητικού ECDL.
Να ληφθεί
μέριμνα ώστε στις Επιτροπές Επιμόρφωσης να συμμετέχουν άτομα, τα οποία
γνωρίζουν το αντικείμενο της επιμόρφωσης και να έχουν εμπειρία στην οργάνωση
και διαχείριση παρόμοιων έργων.
Να εξεταστεί
η δυνατότητα για αποκέντρωση του συστήματος διοίκησης του έργου σε επίπεδο
περιφέρειας και παραχώρησης περισσότερων αρμοδιοτήτων στις ΕΕ έτσι ώστε να
υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία στην υλοποίηση των προγραμμάτων.
Να αρχίσει
σταδιακά η προσαρμογή των μηχανισμών υλοποίησης, παρακολούθησης, διαχείρισης
και ελέγχου των δράσεων στο εφαρμοστικό πλαίσιο που θα ισχύσει για τα
προγράμματα της Δ΄Προγραμματικής Περιόδου, εφ΄όσον η Πράξη (με την ίδια ή
διαφορετική μορφή) συνεχιστεί και κατά την περίοδο αυτή.
This project’s goal is the evaluation of the project
“Teachers’ Training in ICT” that was included in the
Operational Pro
The
project “Evaluation of the Training” was assigned by the Final Beneficiary, the
Ministry of National Education and Religious Affairs with the contract dated
18.04.2006 to be deployed by the National and Kapodistrian
University of Athens.
According
to the aforementioned contract, the fundamental issues to be covered in the
evaluation research were the following:
Evaluation of the programme
planning.
Evaluation of the effectiveness and efficiency of the Action.
Evaluation of the monitoring, management and controlling actions’ mechanisms.
Evaluation of the course and accreditation material.
Evaluation of the general and specific effects.
In order
to accomplish the goals of the evaluation project, an accomplished methodology
was developed and implemented, which covered all the above issues. Furthermore,
extensive field researches were realized:
i.
Questionnaire
survey among the trained teachers who participated in the project
ii.
Questionnaire
survey at the Training Support Centers (ΚΣΕ)
iii.
Questionnaire
survey among the trainers
iv.
Questionnaire
survey at the Certification Centers (ΚΕΠΙΣ)
v.
Questionnaire
survey among the staff of the peripheral implementation Education
Committees (Επιτροπές Επιμόρφωσης)
vi.
Questionnaire
survey among the School Directors
vii.
Semi-structured interviews with
the staff of the central mechanisms (OPIS, Ministry
of National Education and Religious Affairs, Technical Consultants)
viii.
Semi-structured interviews with
the Co-ordinators of the Education Committees.
The
conclusions that the evaluation research arrived at, according the five
evaluation sections, are the following:
Evaluation
of the pro
The implementation of the action comprises an absolutely necessary intervention for the introduction of the Information and Communication Technologies (ICT) in Education, which is a essential goal for the Information Society. However, the evaluated Action does not constitute the prerequisite for the accomplishment of the aforementioned goal. A series of other actions are required, one of which and maybe one of the more important ones is the implementation of a second phase of training for the expansion and profound examination of the acquired knowledge and skills.
Evaluation
of the effectiveness and efficiency of the Action
According to the data that the Evaluation Consult has been able to gather, both the Action’s effectiveness and efficiency indicators have reached satisfactory levels.
Evaluation
of the monitoring, management and controlling actions’ mechanisms
According to the beliefs of the final Beneficiary and the Technical Consultants, the project was planned and deployed in a satisfactory way.
Through the Action’s Implementation, Management, Monitoring, Evaluation, Controlling and Application System, all the stakeholders knew right from the beginning what their roles consisted in, as well as their responsibilities, and this resulted in the fair implementation of the project. All this information was available both through the websites of the three central agents, and the official documents sent to all stakeholders. According to the Special Management Service (SMS) of the OPIS, the Action could have been implemented with a simpler system, even with the process of vouchers through open contests.
Regarding the MIS, it is evaluated by the results as reliable, that it gave the ability for monitoring and controlling, and that it really helped in project’s implementation. No significant problems in its use were traced. The Education Committees used it extensively and appreciated its contribution.
No significant institutional or management gaps were traced, since the Action’s Implementation System described all the aspects of the project and was under continuous renewal and improvement during the whole implementation.
The collaboration among the implicated agents was very good and very easy given that all the agencies had explicit responsibilities. Accordingly, the coordination processes among the implicated agencies were very good and there were not encountered any problems.
The speed of decision making, as well as the information distribution was very satisfying.
The monitoring processes, as are described in the respective article of the Implementation, Management, Monitoring, Evaluation, Controlling and Application System, ensured the project’s well implementation. In the “Training Processes System” all processes regarding the training procedure are recorded. The correlation of the procedures with the entities who implemented them comprised a quality assurance system. It is evaluated that the controlling mechanisms (from the lowest to the highest level) have been fruitful. Both the good function of the Education Committees and the existence of the MIS have helped to this end.
There were delays in the actions regarding the certification system. Two issues were pointed out: its consistency to the training system and the estimation that there is resilience in certification.
The Education Committees corresponded to the project’s needs and demands in the most satisfying way.
Evaluation
of the course and accreditation material
The
general conclusions about the quality of the course and the certification
material are the following:
Course
material:
o The curriculum is good and corresponds to the teachers’ needs.
o The quality of the course material was evaluated quite high, both by the trainers and the trainees. The book, as well as the presentations that were used, were of high quality by all aspects: design, structure, content, illustration.
o The cd-rom’s content was useful and complete but it was not that user-friendly because one had to know already how to use computers in order to be able to go through it. Furthermore, it required access to a PC. Both conditions were very difficult to be fulfilled, especially by beginners.
Skills
Certification System:
o
The
questions are consistent to the criteria set. They correspond to the goals of
the training, they are explicit and clear, they cover the whole range of the
curriculum. The types of the questions used are suitable for this kind of
certification, have the adjusted de
o The generated tests are levelled regarding the subject matter, the difficulty level, the kind of questions, are unique and equal to each other.
o User’s interface is functional and user-friendly.
o There were no reports of significant technical problems that the trainees encountered during the certification process.
Evaluation
of the general and specific effects
The benefit for the trained teachers are important:
62% of them certified the acquired skills and this percent is expected to rise even more in the near future.
A high percentage of the
trained teachers are capable to use the knowledge and the skills acquired
during the training pro
Furthermore, an important percentage of them already use these skills in the preparation of their teaching work.
The pro
The positive effects of the Actions include the following: self-esteem is raised, a feeling of independence is created, the satisfaction “because they completed something successfully” is achieved, the pure desire of learning is experienced, the innovation spirit is sensed, and the recognition of the value of knowledge is lived.
Moreover, the pro
the formation of more positive attitudes of the teachers towards their community,
the setting of specific goals and then trying to achieve them,
the encouragement of innovation,
he motivation to attend to lifelong learning courses.
Apart from the benefits for the trained teachers, an important effect of the Action is the constitution of an implementation mechanism, which proved to be adequate for the deployment of a project of such big range. In particular:
The majority of the teachers had positive opinion about the entry processes and procedures.
The access towards the training services, the time and the duration of the lessons accommodated the majority of the trained teachers.
The organisation of the training pro
The provided training and the acquired knowledge and skills are evaluated positively by the majority of the trained teachers with the exception that there were not applied collaborative teaching methods.
From the above mentioned, as well as from the research conducted, interesting suggestions and proposals have come forward, which will be presented briefly:
Both the trainers and the
trainees were of the opinion that the duration of the pro
Either to establish an elementary course only for beginners.
Or to create courses according to the prior level of knowledge.
The course material should be delivered at the beginning of the course.
The content of the book should be updated to correspond to the current version of MS Windows and MS Office. Alternatively, there must be a more abstract way of presentation so that the content of the book is independent of the developments in the software technology.
In the cd-rom practice tests should be included.
The section of the educational
software cannot be taught adequately since
Collaborative teaching methods should be encouraged to be used during the learning process.
Consistency between the training system and the certification system should be ensured. Furthermore, there should more strict control in certification so that the certified teachers are able to use and apply the skills for which have been certified.
It should be further examined the possibility for the training seminar to lead to certification such as ECDL.
It should be catered that in the Education Committees participate people that know the subject of the project, and to have experience in organization and management of similar projects.
It should be further examined the possibility for even more decentralization of the management system at the Region level by assigning even more responsibilities to the Education Committees, so that the system becomes more flexible.
It
should start