Εκτύπωση σελίδας

 

 

    Διδακτικοί στόχοι    
   
Ο μαθητής στο τέλος του μαθήματος να μπορεί:
1. Να διακρίνει μεταξύ φυσικού μεγέθους, οργάνου μέτρησης, μονάδας μέτρησης και αριθμητικής τιμής μεγέθους.
2. Να χρησιμοποιεί σωστά τις μονάδες μήκους, εμβαδού και όγκου.
3. Να βρίσκει τον όγκο ενός αντικειμένου ακανόνιστου σχήματος με τη χρήση ογκομετρικού κυλίνδρου.
   
  
    Βασικές ιδέες μαθήματος    
   


Για τη μελέτη των φυσικών φαινομένων επινοήθηκαν από τους επιστήμονες μετρήσιμες ποσότητες, που ονομάζονται φυσικά μεγέθη.
Μέτρηση μήκους σημαίνει να βρούμε πόσες φορές χωράει η μονάδα του μήκους στη μετρούμενη απόσταση.
Πρακτικές ανάγκες οδήγησαν στην καθιέρωση πολλαπλάσιων και υποπολλαπλάσιων των μονάδων.
Το εμβαδόν χαρακτηρίζει τις δυο διαστάσεις (τις επιφάνειες) ενώ ο όγκος χαρακτηρίζει τις τρεις διαστάσεις (το χώρο).
Το εμβαδόν μιας επιφάνειας δεν εξαρτάται από τη μορφή της ούτε ο όγκος ενός αντικειμένου από το σχήμα του.

   
       
   

 

   
    Εννοιολογικές δυσκολίες    
   
Συνήθως οι μαθητές δε συνδέουν την τιμή ενός φυσικού μεγέθους με την αντίστοιχη μονάδα μέτρησης. Συγχέουν μεταξύ τους τα φυσικά μεγέθη εμβαδόν και όγκος.
 
   
    Λέξεις κλειδιά    
   
Μέτρηση, φυσικό μέγεθος, μήκος, μέτρο, μονάδα μέτρησης, εμβαδόν, όγκος, μέσος όρος μέτρησης.
   
       
    Βήματα κατά τη διαχείρηση του μαθήματος    
   
1. Οι μαθητές να αισθητοποιήσουν τη μέτρηση και τη χρήση του χάρακα μετρώντας λ.χ. το μήκος του θρανίου τους σε εκατοστόμετρα και σε μέτρα.
2. Το εικονικό εργαστήριο να συνδυαστεί με πειραματική επίδειξη (μέτρηση όγκου στερεού με ογκομετρικό κύλινδρο με νερό).
3. Να υπολογιστεί η διαγώνιος της οθόνης του Η/Υ με τη χρήση σπάγκου και υποδεκάμετρου (χάρακα). Να συγκριθούν οι τιμές (μέσοι όροι) με την πραγματική τιμή της διαγωνίου 17 ή 19 ίντσες ( 1’’ = 2,54 εκατοστόμετρα).
4. Να πραγματοποιηθεί η εργαστηριακή άσκηση 1.2 «Μέτρηση μήκους και όγκου».