Εκτύπωση σελίδας

 

 

    Διδακτικοί στόχοι    
   

 
Ο μαθητής στο τέλος του μαθήματος να μπορεί:
1. Να διακρίνει την προσπίπτουσα από την ανακλώμενη δέσμη.
2. Να σχεδιάζει την πορεία ενός φωτονίου (την ακτίνα) που πέφτει πάνω σε έναν επίπεδο καθρέπτη.
3. Να υπολογίζει τη γωνία ανάκλασης ή/και τη γωνία πρόσπτωσης από σχετικά δεδομένα.
 

   
    Βασικές ιδέες μαθήματος    
     
·

 Μια δέσμη φωτός αποτελείται από πολλά φωτόνια (πολλές ακτίνες) που κινούνται παράλληλα.

·

Οι λείες επιφάνειες εκτρέπουν ομοιόμορφα (με την ίδια γωνία) όλες τις ακτίνες (τα φωτόνια) μιας δέσμης φωτός.

·

Οι τραχιές επιφάνειες, δηλαδή τα συνηθισμένα αντικείμενα, εκτρέπουν ανομοιόμορφα (με διαφορετικές γωνίες) τις ακτίνες (τα φωτόνια) μιας δέσμης φωτός, με αποτέλεσμα το φως να διαχέεται προς όλες τις κατευθύνσεις.

·

Κατά την ανάκλαση η προσπίπτουσα και η ανακλώμενη ακτίνα βρίσκονται στο επίπεδο που είναι κάθετο στην επιφάνεια ανάκλασης.

·

Οι αλλεπάλληλες ανακλάσεις μεταφέρουν τα φωτόνια (το φως) σχεδόν παντού.

·

Η πορεία του φωτός είναι αντιστρεπτή.

·

Βλέπουμε τα αντικείμενα επειδή το φως διαχέεται  σε αυτά όταν φωτίζονται.

   
       

 

       
    Εννοιολογικές δυσκολίες    

 

 


Μερικοί μαθητές καταλήγουν να πιστεύουν ότι το φως ανακλάται μόνο από τους καθρέφτες. Σε σχετικές έρευνες η πλειοψηφία των μαθητών περιγράφει ότι (κατά την ανάκλαση)  το φως αναπηδά στον καθρέφτη, αλλά όχι στα άλλα αντικείμενα. Όσα πάλι παιδιά παραδέχονται  ότι το φως αναπηδά και στα αδιαφανή αντικείμενα, δε συσχετίζουν το γεγονός αυτό με τον τρόπο που βλέπουμε τα αντικείμενα γύρω μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Λέξεις κλειδιά

 

 

 

 


Ανάκλαση, διάχυση, προσπίπτουσα/ ανακλώμενη ακτίνα, γωνία πρόπτωσης/ γωνία ανάκλασης, λεία/ τραχιά επιφάνεια.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Βήματα κατά τη διαχείριση του μαθήματος

 

 

 

 

1.  Να γίνει το εικονικό πείραμα.
2. Να πραγματοποιηθεί η εργαστηριακή άσκηση  "Ανάκλαση - Επίπεδοι καθρέφτες" ή η αντίστοιχη δραστηριότητα (με χαρτονένιο διάφραγμα με σχισμή, ηλεκτρικό φακό, καθρεφτάκι).