|
|
|

|
|
|
| |
|
Διδακτικοί στόχοι |
|
|
| |
|
Ο μαθητής στο τέλος του μαθήματος να μπορεί: 1. Να σχεδιάζει την πορεία των ακτίνων κατά την ανάκλαση σε επίπεδο, κοίλο και κυρτό κάτοπτρο.
2. Να προσδιορίζει γραφικά το είδωλο ενός αντικειμένου σε επίπεδο, κοίλο και κυρτό κάτοπτρο.
3. Να διακρίνει τα φανταστικά από τα πραγματικά είδωλα σε κάτοπτρα.
|
|
|
| |
|
Βασικές
ιδέες μαθήματος |
|
|
| |
|
| · |
Στους
κοινούς καθρέφτες, η ανάκλαση γίνεται στο
μεταλλικό επίστρωμα πίσω από το γυαλί του
καθρέφτη.
|
| · |
Το
είδωλο ενός σημείου προσδιορίζεται ως το
σημείο που τέμνονται δύο ανακλώμενες ακτίνες
που ξεκινούν από αυτό το σημείο. |
| · |
Το
φανταστικό είδωλο σχηματίζεται από τις επεκτάσεις
των ανακλώμενων ακτίνων και δεν είναι δυνατό
να προβληθεί σε οθόνη. |
| · |
Το
πραγματικό είδωλο σχηματίζεται από τις ίδιες
τις ανακλώμενες ακτίνες και μπορεί να προβληθεί
σε οθόνη. |
| · |
Οι
κοίλοι καθρέφτες μετατρέπουν τις παράλληλες
δέσμες σε συγκλίνουσες και οι κυρτοί καθρέφτες
σε αποκλίνουσες.
|
| · |
Στους
επίπεδους καθρέφτες τα είδωλα είναι πάντα
φανταστικά. Στα κοίλα και στα κυρτά κάτοπτρα
αυτό εξαρτάται, τόσο από το είδος του κατόπτρου,
όσο και από τη θέση του αντικειμένου ως
προς την εστία του κατόπτρου.
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
| |
|
Εννοιολογικές
δυσκολίες |
|
|
|
|
|
Μερικοί
μαθητές πιστεύουν ότι το είδωλο στους επίπεδους καθρέφτες
βρίσκεται πάνω στον καθρέφτη. Σε σχετική έρευνα το σύνολο
σχεδόν των ερωτηθέντων μαθητών (το 90%) υπέθεταν ότι αν
πήγαιναν πίσω από τον καθρέφτη, θα έβλεπαν μεγαλύτερο μέρος
του εαυτού τους στον καθρέφτη! Για τους περισσότερους μαθητές
είναι δύσκολη η διάκριση του πραγματικού από το φανταστικό
ειδώλο.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Λέξεις κλειδιά |
|
|
|
|
|
Επίπεδο/
κοίλο/ κυρτό κάτοπτρο, πραγματικό/ φανταστικό είδωλο.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Βήματα κατά τη διαχείριση του μαθήματος |
|
|
|
|
|
1.
Να παρουσιαστεί αναλυτικά το εικονικό πείραμα. 2. Οι
μαθητές να προσδιορίσουν τη θέση του φανταστικού ειδώλου
κοιτώντας ένα μολύβι σε καθρέφτη. Για να γίνει αυτό κοιτούν
με το κεφάλι ακουμπισμένο στο θρανίο το είδωλο του όρθιου
μολυβιού στον όρθιο καθρέφτη. Κατόπιν τοποθετούν το δάχτυλό
τους πίσω από τον καθρέφτη, εκεί όπου νομίζουν ότι «βρίσκεται»
το είδωλο του μολυβιού. 3. Να γίνει από τους μαθητές
η παρατήρηση πραγματικού ειδώλου. Για το σκοπό αυτό
να φτιαχτεί σκοτεινός θάλαμος από κύλινδρο ρολού χαρτιού
υγείας. Το ένα άνοιγμά του κυλίνδρου να κλειστεί με αλουμινόχαρτο,
στο οποίο έχει ανοιχτεί μια οπή με τη μύτη του μολυβιού,
και το άλλο άνοιγμά του να κλειστεί με ριζόχαρτο. Έτσι,
αν κρατηθεί ένα αναμμένο κερί μπροστά στην οπή, το είδωλο
της φλόγας του κεριού στο ριζόχαρτο θα είναι οπτικά αντιστραμμένο. 4.
Να γίνει στην τάξη η προτεινόμενη δραστηριότητα (παρατήρηση
ειδώλου σε κουτάλι).
|
|
|