Εκτύπωση σελίδας

 

 

    Διδακτικοί στόχοι    
   

 
Ο μαθητής στο τέλος του μαθήματος να μπορεί:
1. Να αναφέρει με τη σωστή σειρά τα χρώματα (ακτινοβολίες) στο ηλιακό φάσμα.
2. Να ερμηνεύει με βάση τη διάθλαση την ανάλυση του φωτός σε χρώματα.
3. Να εξηγεί το μηχανισμό με τον οποίο ένα αδιαφανές αντικείμενο φαίνεται να έχει συγκεκριμένο χρώμα.
 

   
    Βασικές ιδέες μαθήματος    
     
·

Το ηλιακό φως περιέχει πολλά είδη φωτονίων, τα οποία διαφοροποιούνται, επειδή διαθλώνται με διαφορετική γωνία.

·

 Να γίνει αναφορά στο ουράνιο τόξο.

·

 Η χρωματική ανασύνθεση του φωτός ως αποτέλεσμα της αντιστρεπτής πορείας του.

·

 Το χρώμα ενός αδιαφανούς αντικειμένου εξαρτάται από το είδος της ακτινοβολίας που το φωτίζει και τις ακτινοβολίες που απορροφά η επιφάνειά του.

·

Το χρώμα ενός διαφανούς αντικειμένου εξαρτάται από το είδος της ακτινοβολίας που το φωτίζει και τις ακτινοβολίες που απορροφά.

·

Το χρώμα μιας μπογιάς βαφής οφείλεται στην επιλεκτική απορρόφηση ορισμένων ακτινοβολιών του ορατού φωτός.

   
       

 

       
    Εννοιολογικές δυσκολίες    

 

 


Όταν ένα δείγμα 150 μαθητών ηλικίας 13 ετών ρωτήθηκε γιατί βγαίνει κόκκινο φως από έναν  προβολέα στον οποίο είχε τοποθετηθεί μια κόκκινη ζελατίνα, μόνο το 2% απάντησε σωστά, παρόλο ότι οι μαθητές είχαν διδαχτεί πρόσφατα το αντίστοιχο θέμα. Η πλειονότητα των παιδιών υπέθεσε ότι το χρώμα είναι μια έμφυτη ιδιότητα των αντικειμένων και 7 στους 10 μαθητές του δείγματος δε θεωρούσε ότι το λευκό φως είναι μείξη χρωμάτων (ακτινοβολιών).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Λέξεις κλειδιά

 

 

 

 


Φως, ακτινοβολίες (χρώματα), ανάλυση/ σύνθεση ορατού φωτός, φάσμα χρωμάτων, υπεριώδης και υπέρυθρη ακτινοβολία.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Βήματα κατά τη διαχείριση του μαθήματος

 

 

 

 


1. Να γίνει πείραμα επίδειξης ανάλυσης του ηλιακού φωτός με πρίσμα (ή με φράγμα περίθλασης) και σύνθεσης χρωμάτων με τον (έγχρωμο) δίσκο του Νεύτωνα.
2. Να γίνει το εικονικό πείραμα.
3. Να χρησιμοποιηθούν έγχρωμες ζελατίνες για την παρατήρηση από τους μαθητές διαφόρων αντικειμένων και να γίνει σχετική συζήτηση στην τάξη.
4. Να πραγματοποιηθεί στην τάξη η δραστηριότητα και να συζητηθεί  ο τρόπος που το πολυπρισμικό κάλυμμα του στυλού αναλύει το φως.