Εκτύπωση σελίδας

 

 

    Διδακτικοί στόχοι    
   
Ο μαθητής στο τέλος του μαθήματος να μπορεί:
1. Να αντιστοιχεί τα φυσικά μεγέθη μάζα, βάρος και χρόνος στα όργανα μέτρησής τους.
2. Να χρησιμοποιεί σωστά τις μονάδες της μάζας, του βάρους και του χρόνου.
3. Να διακρίνει τη μάζα από το βάρος.
4. Να αντιστοιχίζει μονάδες μέτρησης SI στα φυσικά μεγέθη μάζα και βάρος.
5. Να μετρά το χρόνο με το χρονόμετρο.
   
 
    Βασικές ιδέες μαθήματος    
   


- Η μάζα είναι διαφορετικό φυσικό μέγεθος από το βάρος. - Η μάζα δεν αλλάζει από τόπο σε τόπο ενώ το βάρος αλλάζει. - Οι ζυγαριές που πιθανόν υπάρχουν στο σπίτι μας, είναι συνήθως δυναμόμετρα αν και μετρούν μάζα. - Το μήκος, η μάζα και ο χρόνος είναι τρία από τα βασικά μεγέθη του SI.

   
       
   

 

   
    Εννοιολογικές δυσκολίες    
   
Συνήθως οι μαθητές συγχέουν τη μάζα με το βάρος, γι’ αυτό να δοθεί έμφαση στη διαφορά τους ότι η μάζα δεν εξαρτάται από τον τόπο μέτρησης. Να τονιστεί ότι λόγω σύγχυσης χρησιμοποιούνται οι εκφράσεις «βάρος 40 κιλών» αντί του σωστού «μάζα 40 κιλών» ή «το βάρος μου είναι 65 κιλά» αντί του σωστού «η μάζα μου είναι 65 κιλά». Από την καθημερινή αισθησιοκρατική εμπειρία τα παιδιά δημιουργούν την αντίληψη ότι η «αίσθηση του βάρους» είναι μια χαρακτηριστική ιδιότητα των αντικειμένων. Συχνά εκτιμούν τη μάζα ενός υλικού από τον όγκο που εμφανίζει (λ.χ. για ίσες μάζες μπαμπακιού και ζάχαρης εκτιμούν λανθασμένα ότι η μάζα του μπαμπακιού είναι μεγαλύτερη της ζάχαρης κοκ.)
 
   
    Λέξεις κλειδιά    
   
Δευτερόλεπτο, χιλιόγραμμο, νιούτον (Newton), χρόνος, μάζα, βάρος, ζυγός, δυναμόμετρο, χρονόμετρο, SI.
 
   
       
    Βήματα κατά τη διαχείρηση του μαθήματος    
   
1. Οι μαθητές να αισθητοποιήσουν το χρόνο ενός δευτερολέπτου μετρώντας αργά 101, 102, 103 κλπ., παρατηρώντας ταυτόχρονα το δευτερολεπτοδείκτη του ρολογιού τους ή τις αντίστοιχες ενδείξεις σε ένα ψηφιακό χρονόμετρο (ή στο χρονόμετρο που εμφανίζει η οθόνη του Η/Υ).
2. Να γίνει πείραμα επίδειξης με τη ζύγιση δυο αντικειμένων με δυναμόμετρο και τους διάφορους τύπους ζυγών που υπάρχουν στο σχολικό εργαστήριο (ζυγός φάλαγγας, ηλεκτρονικός ζυγός) και να προσδιοριστεί η ευαισθησία του κάθε ζυγού.
3. Να μετρηθεί στην τάξη η μάζα και ο όγκος ενός μήλου και μιας μπανάνας.