Εκτύπωση σελίδας

 

   

 Διδακτικοί στόχοι

 
   


Ο μαθητής στο τέλος του μαθήματος να μπορεί:
1. Να αναγνωρίζει και να δίνει παραδείγματα βρασμού.
2. Να διακρίνει το φαινόμενο του βρασμού από το φαινόμενο της υγροποίησης των ατμών ενός υλικού, αλλά να ταυτίζει τις χαρακτηριστικές θερμοκρασίες
3. Σε ένα διάγραμμα «θερμοκρασία-χρόνος» για ένα υλικό να βρίσκει τη θερμοκρασία βρασμού του.
4. Να διακρίνει την εξάτμιση από το βρασμό.

 

 
   

 Βασικές ιδέες μαθήματος

 
   


·

Ο βρασμός ενός υγρού και η υγροποίηση των ατμών του είναι φαινόμενα αλλαγής φάσης.

·

Η θερμοκρασία βρασμού είναι χαρακτηριστική για κάθε υλικό.

·

Κατά τη διάρκεια του βρασμού η θερμοκρασία του υγρού δεν αλλάζει, μέχρι η μεταβολή φάσης συντελεστεί σε όλη τη μάζα του υγρού.

·

Κατά την μεταβολή φάσης τα μόρια δεν αλλάζουν, αλλάζουν μόνο οι μεταξύ τους αποστάσεις και αλληλεπιδράσεις.

·

Κατά την εξάτμιση η διαδικασία μετάβασης από την υγρή στην αέρια φάση συμβαίνει στην επιφάνεια του υγρού, ενώ κατά το βρασμό η αλλαγή φάσης συμβαίνει σε όλη τη μάζα του υγρού

 

 
   

 Εννοιολογικές δυσκολίες

 
   

 
Μεγάλο ποσοστό παιδιών 12-15 ετών πιστεύουν ότι όταν κατά το βρασμό ενός υγρού αυξηθεί η προσφερόμενη ενέργεια, λ.χ. αν γυρίσουμε το διακόπτη της εστίας της ηλεκτρικής κουζίνας σε μεγαλύτερη ένδειξη, θα αυξηθεί και η θερμοκρασία βρασμού και έτσι για το νερό θα ξεπεράσει τους 100 οC. Αυτό οφείλεται στο ότι συγχέουν τις έννοιες θερμότητα και θερμοκρασία.
Ως προς το φαινόμενο της εξάτμισης δε το συνδέουν με την παραγωγή ατμών αλλά με την «εξαφάνιση» του υλικού στον αέρα. Γενικά η κατανόηση του βρασμού προηγείται της κατανόησης της εξάτμισης. Επίσης, ενώ οι μαθητές γνωρίζουν θεωρητικά ότι οι υδρατμοί συμπυκνώνονται σε νερό, με δυσκολία μπορούν να εφαρμόσουν αυτό στην πράξη.

 
     

  

   

 Λέξεις κλειδιά

 
   


Αλλαγή κατάστασης, βρασμός, εξάτμιση, υγροποίηση(συμπύκνωση), θερμοκρασία βρασμού-υγροποίησης.

 

 

 

 

 

   

 Βήματα κατά τη διαχείρηση του μαθήματος 

 

 


1. Να πραγματοποιηθεί η εργαστηριακή άσκηση 2.3 «Βρασμός».
2. Να γίνει αναφορά στον κύκλο του νερού.