Εκτύπωση σελίδας

_2. ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ_

   
         
   

ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

   
   
Σχηματίστε προτάσεις χρησιμοποιώντας σε καθεμιά από αυτές έναν από τους παρακάτω όρους:
 
θερμική αγωγιμότητα, θερμικός αγωγός, θερμικός μονωτής, ρεύμα μεταφοράς.
   
           
         
   

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

   
    Όταν η μία από τις άκρες μιας μεταλλικής βελόνας πλεξίματος ακουμπά επάνω σε ένα κομμάτι πάγο, μετά από λίγο η άκρη από την οποία την κρατάμε, θα κρυώσει. Αυτό γίνεται γιατί μεταφέρεται μέσω της βελόνας:    
   
α. Θερμότητα από τον πάγο στο χέρι μας;
β. Θερμότητα από το χέρι μας στον πάγο;
γ. Ψύχος από τον πάγο στο χέρι μας;
   
         
         
    Ποια είναι η βασική διαφορά μεταξύ της διάδοσης της θερμότητας με αγωγή και της διάδοσής της με ρεύματα μεταφοράς:    
   
α. Η διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ των δύο σωμάτων;
β. Η μεταφορά ύλης από τα ρεύματα μεταφοράς, που δε συμβαίνει στη διάδοση με αγωγή;
   
         
           
    Αφήνουμε έξω από το ψυγείο δύο παγάκια. Το ένα γυμνό και το άλλο το τυλίγουμε με μάλινο ύφασμα. Ποιo από τα δύο παγάκια θα λιώσει γρηγορότερα;    
   
α. Το τυλιγμένο παγάκι;
β. Το γυμνό παγάκι;
   
         
           
           
   

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

   
    1. Σε δύο πανομοιότυπα φλιτζάνια ρίχνουμε την ίδια ποσότητα καυτό τσάι. Το ένα φλιτζάνι το σκεπάζουμε και το άλλο το αφήνουμε ξεσκέπαστο. Κατόπιν σημειώνουμε τη θερμοκρασία τους κάθε δύο λεπτά και φτιάχνουμε τον παρακάτω πίνακα τιμών.

 

Χρόνος σε min

0

2

4

6

8

10

Θερμοκρασία σκεπασμένου φλιτζανιού σε οC

80

73

66

61

56

52

Θερμοκρασία σκεπασμένου φλιτζανιού σε οC

80

67

56

48

42

37

 

   
   


α) Να σχεδιάσετε τα διαγράμματα θερμοκρασίας - χρόνου για τα δύο φλιτζάνια στους ίδιους άξονες.
β) Πόση είναι η διαφορά θερμοκρασίας στο τσάι των δύο φλιτζανιών μετά από δύο λεπτά;
γ) Σε πόσα λεπτά περίπου και για κάθε φλιτζάνι θα είναι 50 οC;

   
   


   
           
    2. Πώς δημιουργούνται οι θαλάσσιες αύρες και τι κατευθύνσεις έχουν τη νύχτα και τη μέρα;
 
   
   


   
           
         
   

ΕΡΓΑΣΙΑ

   
   
Βάλτε μια κατσαρόλα νερό πάνω στο μάτι της κουζίνας, παρατηρήστε την εξέλιξη της θέρμανσης και γράψτε στον κειμενογράφο με κάθε λεπτομέρεια τις παρατηρήσεις σας.
Δώστε έμφαση στα παρακάτω σημεία:
α) Υπάρχουν ρεύματα ατμού δίπλα από την ξεσκέπαστη κατσαρόλα;
(Τα εντοπίζουμε με ένα ψυχρό καπάκι κατσαρόλας.)
β) Όταν βράζει το νερό, ποια είναι η θερμοκρασία 20 cm πάνω από την κατσαρόλα και ποια 20 cm δίπλα από την κατσαρόλα; Εξηγήστε τις μετρήσεις σας.
γ) Αν βάλετε συγχρόνως στο νερό με το ένα χέρι μια μεταλλική κουτάλα και με το άλλο μια ξύλινη, ποια θα ζεσταθεί γρηγορότερα και γιατί;
δ) Αφού το νερό είναι θερμικός μονωτής, πώς αυξάνεται η θερμοκρασία στην επιφάνειά του; Κάνετε ένα σχεδιάγραμμα που δείχνει πώς κινούνται τα ρεύματα νερού.