Εκτύπωση σελίδας

   

Διδακτικοί στόχοι

 
   

 
Ο μαθητής στο τέλος του μαθήματος να μπορεί:
1. Να διαβάζει σωστά την ένδειξη ενός θερμομέτρου.
2. Να μετρά με το θερμόμετρο τη θερμοκρασία ενός υγρού ή στερεού και του αέρα.
3. Να διακρίνει τους διαφορετικούς τύπους θερμομέτρων και να γνωρίζει πότε να χρησιμοποιεί το καθένα.
4. Να συνδέει την αύξηση και ελάττωση της θερμοκρασίας ενός αντικειμένου με την αύξηση και την ελάττωση αντιστοίχως της ταχύτητας των μορίων του.

 

 
   

Βασικές ιδέες μαθήματος

 
   


·

Η αίσθηση της αφής δεν μετρά αντικειμενικά τη θερμοκρασία.

·

Η κατασκευή διαφόρων ειδών θερμομέτρων οφείλεται στην ανάγκη να μετρήσουμε τη θερμοκρασία σε διαφορετικές καταστάσεις.

·

Η θερμοκρασία είναι παράμετρος που μπορεί να περιγράψει την κατάσταση ενός υλικού (θερμό, ψυχρό κλπ.).

·

Η θερμοκρασία ενός αντικειμένου συνδέεται άμεσα με την κινητικότητα των μορίων του. (Να γίνει μόνο ποιοτική συσχέτιση).

·

Το απόλυτο μηδέν είναι η μικρότερη θερμοκρασία που υπάρχει στη φύση.

 

 
   

Εννοιολογικές δυσκολίες

 
   

 
Πολλά παιδιά δεν αναγνωρίζουν ένα θερμόμετρο. Επίσης, πολλά παιδιά πιστεύουν ότι το θερμόμετρο μετρά τη θερμότητα και όχι τη θερμοκρασία και ότι «είναι κατασκευασμένο να ανεβαίνει την κατάλληλη στιγμή» ή «είναι ευαίσθητο στη ζέστη».
Για την έννοια της θερμοκρασίας πολλά παιδιά πιστεύουν ότι η θερμοκρασία ενός σώματος σχετίζεται με το μέγεθος ή/ και με το υλικό του, θεωρώντας τη φυσική ιδιότητα του υλικού (λ.χ. το ύφασμα είναι ζεστό και τα μεταλλικά αντικείμενα ψυχρά).Γενικά δε θεωρούν τη θερμοκρασία ως παράμετρο που μπορεί να περιγράψει την κατάσταση ενός υλικού. Εντέλει, παρατηρήθηκε ότι τα παιδιά έχουν ένα υψηλό βαθμό άγνοιας σχετικά με τη θερμοκρασία και τη μέτρησή της.
Στην πράξη οι μαθητές δυσκολεύονται να διαβάσουν σωστά τη θερμοκρασία (λόγω σφάλματος παράλλαξης) ή/ και να το τοποθετήσουν σωστά για να θερμομετρήσουν. Επίσης, συγχέουν το ιατρικό θερμόμετρο υδραργύρου με το αντίστοιχο εργαστηριακό θερμόμετρο και πιστεύουν ότι και τα δύο θέλουν τίναγμα για να επανέλθει ο υδράργυρος στο θερμομετρικό δοχείο.

 
     

  

   

Λέξεις κλειδιά

 
   

 
Θερμοκρασία, θερμόμετρο, βαθμός Κελσίου.

 

 

 

 

 

   

 Βήματα κατά τη διαχείρηση του μαθήματος 

 

 


1. Να γίνει επίδειξη διαφόρων τύπων θερμομέτρων και να περιγραφεί η λειτουργία τους.
2. Να γίνει με το εργαστηριακό θερμόμετρο οινοπνεύματος επίδειξη θερμομέτρησης ενός υγρού, της θερμοκρασίας του αέρα και σώματός μας.
3. Να πραγματοποιηθεί η εργαστηριακή άσκηση 2.1 «Βαθμονόμηση θερμομέτρου».