Εκτύπωση σελίδας

 

   

Διδακτικοί στόχοι

 
   


Ο μαθητής στο τέλος του μαθήματος να μπορεί:
1. Να διακρίνει το φαινόμενο τήξη από το φαινόμενο πήξη και να δίνει ένα παράδειγμα.
2. Να ταυτίζει τις θερμοκρασίες τήξης -πήξης για το ίδιο υλικό.
3. Σε ένα διάγραμμα «θερμοκρασία-χρόνος» για ένα υλικό να βρίσκει τη θερμοκρασία πήξης ή τήξης.

 

 
   

Βασικές ιδέες μαθήματος

 
   


·

Η τήξη και η πήξη είναι φαινόμενα αλλαγής κατάστασης (φάσης).

·

Η θερμοκρασία τήξης (ή πήξης) είναι χαρακτηριστική για κάθε υλικό.

·

Κατά τη διάρκεια της τήξης (ή πήξης), η θερμοκρασία του υλικού δεν αλλάζει μέχρι να ολοκληρωθεί η μεταβολή φάσης.

·

Κατά τη διάρκεια της τήξης (ή πήξης) συνυπάρχουν στην ίδια θερμοκρασία και οι δυο καταστάσεις του υλικού.

·

Κατά την μεταβολή φάσης δεν αλλάζει η φύση των μορίων, απλώς αλλάζουν οι μεταξύ τους αποστάσεις και αλληλεπιδράσεις.

 


 
   

Εννοιολογικές δυσκολίες

 
   


Οι μαθητές συνήθως χρησιμοποιούν αδιάκριτα (συγχέουν) τους όρους «τήξη» και «διάλυση» χωρίς να τους συνδέουν με την αντίστοιχη διαδικασία. Επίσης δε θεωρούν ότι η αλλαγή της κατάστασης ενός υλικού συνδέεται με κάποια συγκεκριμένη θερμοκρασία.
Ίσως τη σταθερή θερμοκρασία τήξης να μη την αποδίδουν στη μεταβολή κατάστασης, αλλά σαν τη μέγιστη θερμοκρασία που έχει ένα υλικό που θερμαίνεται και για αυτό να δυσκολεύονται να ταυτίσουν τη θερμοκρασία πήξης με τη θερμοκρασία τήξης.
Σχετικά με το σωματιδιακό μοντέλο μαθητές ηλικίας 11-16 ετών, που έχουν διδαχθεί τη σωματιδιακή θεωρία, έχουν την τάση να αποδίδουν μακροσκοπικές ιδιότητες των υλικών (διαστολή, τήξη) στα σωματίδια, που τους αποδίδουν παρόμοιες ιδιότητες.

 
     

  

   

 Λέξεις κλειδιά

 
   

 
Αλλαγή κατάστασης, τήξη-πήξη, θερμοκρασία τήξης-πήξης.

 

 

 

 

 

   

 Βήματα κατά τη διαχείρηση του μαθήματος 

 

 


1. Να γίνει πείραμα επίδειξης τήξης πάγου –πήξης νερού.
2. Να γίνει βήμα προς βήμα το εικονικό εργαστήριο και οι μαθητές να φτιάξουν και να σχολιάσουν το διάγραμμα θερμοκρασίας – χρόνου και από αυτό να προσδιορίσουν τη θερμοκρασία τήξης -πήξης της ναφθαλίνης.