Εκτύπωση σελίδας

 

 

    Διδακτικοί στόχοι    
     
Ο μαθητής στο τέλος του μαθήματος να μπορεί:
1. Να αναφέρει τρεις πηγές φωτός.
2. Να διακρίνει τις πηγές φωτός (αυτόφωτα αντικείμενα) από τα ετερόφωτα αντικείμενα.
3. Να περιγράφει το φως ως δέσμη σωματιδίων (φωτονίων).
4. Να περιγράφει τον τρόπο που βλέπουμε τα αντικείμενα.

 
   
    Βασικές ιδέες μαθήματος    
     
· Το φως είναι μια φυσική οντότητα που υπάρχει στο χώρο (μεταξύ της φωτεινής πηγής και των φαινομένων που προκαλεί).
·

Οι δέσμες φωτός είναι δέσμες φωτονίων.

·

Μια πηγή φωτός μπορεί να παρομοιαστεί με «πολυβόλο φωτονίων».

·

Τα φωτόνια (φως) είναι σωματίδια που τρέχουν με 300.000 χιλιόμετρα ανά δευτερόλεπτο. [Το φως του Ηλίου χρειάζεται περίπου 8 λεπτά και 20 δευτερόλεπτα για να φτάσει στη Γη.]

·

Το μάτι είναι ένα όργανο ανίχνευσης και μέτρησης του φωτός. Η εικόνα (είδωλο) των αντικειμένων σχηματίζεται στον εγκέφαλο.

·

Αν το φως που έρχεται από ένα αντικείμενο δεν πέφτει κατευθείαν στο μάτι, τότε δε βλέπουμε το αντικείμενο.

·

Το φως διαδίδεται στο χώρο με δέσμες, τις ακτίνες τις σχεδιάζουμε εμείς.

   
       

 

       
    Εννοιολογικές δυσκολίες    

 

 


Έχει παρατηρηθεί ότι μερικοί μαθητές έχουν εντύπωση ότι βλέπουμε γύρω μας, επειδή το φως βγαίνει από τα μάτια μας και πέφτει πάνω στα αντικείμενα, και όχι ότι συμβαίνει το αντίθετο. Ακόμα, το μοντέλο ότι το μάτι είναι δέκτης φωτός, δεν είναι κυρίαρχη αντίληψη μεταξύ των παιδιών.
Πολλά παιδιά 13-14 ετών δεν υιοθετούν την άποψη ότι το φως είναι μια οντότητα στο χώρο και ότι το φως ταξιδεύει. Επίσης ταυτίζουν την οντότητα φως με την πηγή φωτός, λ.χ. «φως είναι η λάμπα στο ταβάνι». Όταν μαθητές ηλικίας 15 ετών ρωτήθηκαν για το πώς είναι οι ακτίνες φωτός, πολλά παιδιά θεώρησαν ότι είναι «μακριές, λεπτές, αστραφτερές, διαφορετικές από το συνηθισμένο φως».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Λέξεις κλειδιά

 

 

 

 


Φως, φωτόνιο, πηγή φωτός/ αυτόφωτα αντικείμενα.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Βήματα κατά τη διαχείριση του μαθήματος

 

 

 

 


1.  Οι μαθητές να γράψουν μια πρόταση για το τι κατά την άποψή τους είναι το φως.
2. Οι μαθητές να γράψουν τρεις πηγές φωτός. Κατόπιν να συζητηθούν στην τάξη χαρακτηριστικές ορθές και λανθασμένες απαντήσεις.
3. Να δειχθεί πειραματικά ότι τα αντικείμενα γύρω μας τα βλέπουμε επειδή, όταν φωτίζονται,  διασκορπίζουν το φως.
4. Να γίνει το εικονικό πείραμα.
5. Οι μαθητές να απεικονίσουμε την πορεία του φωτός, λ.χ. δέσμες φωτός από τις γρίλιες των παραθυρόφυλλων ή μέσα από τα δόντια μιας τσατσάρας κτλ., σχεδιάζοντας διαγράμματα ακτίνων.