![]()
![]() |
Εσωτερική
Αξιολόγηση και Προγραμματισμός του Εκπαιδευτικού Έργου στη Σχολική Μονάδα
ΦΟΡΕΑΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Τμήμα Αξιολόγησης ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ: Χ. Δούκας, Α. Κότσιρα, Α. Κωστάκη, Ζ. Μπέλλα, Γ. Πασιάς, Α. Τσατσαρώνη. |
|
Μέλη Ομάδας Επιστημονικής
Υποστήριξης του Προγράμματος: Αναγκαιότητα:Οι άξονες του προγράμματος -Εσωτερική αξιολόγηση, αποτίμηση του εκπ/κού έργου και προγραμματισμός του εκπ/κού έργου στη σχολική μονάδα- αξιοποιούν με τον καλύτερο τρόπο τη διαθέσιμη επιστημονική γνώση, σύμφωνα με την οποία η εμπλοκή των εκπ/κών στις διαδικασίες διερεύνησης, δηλαδή τη συλλογή, την ανάλυση και την επεξεργασία της πληροφορίας, αποτελεί την αναγκαία συνθήκη για τη βελτίωση της ποιότητας του συντελούμενου έργου. Παράλληλα, οι επιδιώξεις του προγράμματος εναρμονίζονται με ένα βασικό στόχο της σημερινής εκπαιδευτικής πολιτικής, ο οποίος συνδέεται με την ενεργητική συμμετοχή των συντελεστών της σχολικής μονάδας στις διαδικασίες ενός αποκεντρωμένου συστήματος εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Η σχολική μονάδα γίνεται ο πυρήνας όπου προσδιορίζεται και ασκείται το σύνολο των δράσεων, που στοχεύουν στην εξασφάλιση των συνθηκών για την προσωπική, κοινωνική και επαγγελματική ανάπτυξη των μαθητών στο πλαίσιο των τοπικών, εθνικών και ευρωπαϊκών αναγκών και συνθηκών. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι η έμφαση, η οποία δίνεται στην εσωτερική αξιολόγηση και τον προγραμματισμό του εκπ/κού έργου, εναρμονίζεται με τους στόχους της σημερινής εκπαιδευτικής πολιτικής - σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο - για την ανάδειξη των κατάλληλων διαδικασιών αξιολόγησης του εκπ/κού έργου στο επίπεδο της σχολικής μονάδας. Τέλος, ο εμπλουτισμός των ερευνητικών εργαλείων που είναι διαθέσιμα σήμερα με νέα και κατάλληλα μέσα για την περιγραφή των σχολικών πρακτικών και των κοινωνικών/παιδαγωγικών σχέσεων συμβάλλει στο γενικό στόχο της εκπαιδευτικής πολιτικής, σύμφωνα με τον οποίο δίνεται έμφαση στον προσδιορισμό των στοιχείων εκείνων που συνθέτουν την ποιότητα της εκπαίδευσης και συμβάλλουν στην αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος.Στόχοι:Σκοπός του προγράμματος ήταν ο πειραματισμός σε διάφορες μεθόδους προγραμματισμού και αξιολόγησης του εκπ/κού έργου με τη χρησιμοποίηση μέσων, εργαλείων και τεχνικών αξιολόγησης που θα υποστηρίζουν τη ροή/ανταλλαγή και επεξεργασία των πληροφοριών, τόσο στο τοπικό επίπεδο όσο και μεταξύ τοπικού και κεντρικού επιπέδου. Οι ειδικότεροι στόχοι του προγράμματος οι οποίοι συνδέονται με τη διαμόρφωση, τη δοκιμή και την αξιολόγηση ενός προτύπου πλαισίου για την εσωτερική αξιολόγηση και τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα, ήταν: 1. Η ηλεκτρονική σύνδεση
των σχολείων για ανταλλαγή δεδομένων και πληροφόρησης, με τη δημιουργία
Δικτύου Εκπαιδευτικής Πληροφόρησης (Δ.Ε.Π.) για συγκέντρωση, μελέτη και
αξιοποίηση των δεδομένων που σχετίζονται με το εκπ/κό έργο της Σ.Μ. Εφαρμογή:Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε κατά τη διετία 1997-99 από το Τμήμα Αξιολόγησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σε συνεργασία με μέλη της επιστημονικής και εκπαιδευτικής κοινότητας. Κατά το δεύτερο χρόνο εφαρμογής του προγράμματος (1998-99) συμμετείχαν στον πειραματισμό 8 σχολικές μονάδες της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης, 148 εκπαιδευτικοί και 1841 μαθητές. Συγκεκριμένα, κατά το έτος 1998-99 συμμετείχαν στο πρόγραμμα: 1. Το 2ο Γυμνάσιο
Αγίας Παρασκευής Αποτελέσματα:Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την αξιολόγηση του 2ου έτους εφαρμογής του προγράμματος δείχνουν ότι το πρόγραμμα ανταποκρίθηκε επιτυχώς στους στόχους που είχαν τεθεί στο Τ.Δ. και τις απαιτήσεις των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών. Τα στοιχεία που υπογραμμίζουν αυτήν την αποτελεσματικότητα είναι: Η εμπλοκή των εκπαιδευτικών
στην ανάπτυξη του προγράμματος ανέπτυξε στάσεις αποδοχής και υποστήριξης
της όλης διαδικασίας, Παραδοτέο υλικό:1. Εκπαιδευτικό Yλικό Yποστήριξης. Το υλικό αυτό εκδόθηκε σε τόμο με τίτλο 'Εσωτερική αξιολόγηση και προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα: ένα πλαίσιο εργασίας και υποστήριξης' και περιλαμβάνει:α. Ένα ενδεικτικό πλαίσιο διαδικασιών αυτοαξιολόγησης για την υποστήριξη ενός συστηματικού προγράμματος εσωτερικής αξιολόγησης από τη σχολική μονάδα.β. Ένα θεματικό και μεθοδολογικό πλαίσιο 20 δεικτών ποιότητας που προτείνονται προς διερεύνηση από τη σχολική μονάδα κατανεμημένους σε 7 θεματικές περιοχές. Το πλαίσιο συμπληρώνεται από σύντομη περιγραφή των θεματικών περιοχών και των δεικτών, από μια ενδεικτική πρόταση για τη διερεύνηση κάθε δείκτη και από ενδεικτικά κριτήρια για κάθε δείκτη. Επίσης, περιλαμβάνει μια ενδεικτική βιβλιογραφία για κάθε θεματική περιοχή. γ. Ένα ενδεικτικό πλαίσιο για τον προγραμματισμό της δράσης στο σχολείο που απορρέει από τα συμπεράσματα ενός προγράμματος αυτοαξιολόγησης. δ. Ενημερωτικό υλικό για μεθόδους συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών στη διάρκεια ενός προγράμματος εσωτερικής αξιολόγησης. ε. Οδηγίες για τη σύνταξη εκθέσεων αξιολόγησης από τη σχολική μονάδα. 2. Σύστημα των 'Στοιχείων του Σχολείου': πρόκειται για ένα εργαλείο καταγραφής περιγραφικών και ποσοτικών στοιχείων που αφορούν τη σχολική πραγματικότητα και περιλαμβάνει: -ένα περιγραφικό
κατάλογο των ΄Στοιχείων του Σχολείου', 3. Υλικό Παρατηρητηρίου
Αξιολόγησης: περιλαμβάνει παρουσίαση και σχολιασμό επιλεγμένων κειμένων
και αποτελεσμάτων ερευνών σχετικών με τη θεματολογία της εσωτερικής αξιολόγησης
από την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία. Εξοπλισμός Σχολείων:Ο εξοπλισμός με τον οποίο εφοδιάστηκαν τα συμμετέχοντα σχολεία για την υλοποίηση του πειραματισμού περιλαμβάνει : 1 ηλελτρονικό υπολογιστή
|