Κεντρική Σελίδα > Προγράμματα > Μαθηματικά > Μαθηματικά Α' Λυκείου με Υπολογιστές Χειρός

ΠΠΕ:23

 

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ  ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗΣ   Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΧΕΙΡΟΣ (GRAPHIC CALCULATORS)

ΦΟΡΕΑΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ  ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ  

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ:
Στυλιανός Βερνίκος

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ:
Σ. Βερνίκος,  Δ. Γαβαλάς, Μ. Γυφτογιάννη,
Ε. Δαλιεράκη


Aναγκαιότητα

Η ανάγκη εφαρμογής ενός πειραματικού προγράμματος που να αξιοποιεί τη διδακτική και παιδαγωγική διάσταση της εισαγωγής των Graphic Calculators στην εκπαίδευση.

Στόχοι

Α) Η ανάπτυξη διδακτικών και παιδαγωγικών καινοτομιών με τη χρήση νέων τεχνολογιών (graphic calculators).

Β) Η καλλιέργεια διαδικασιών Λύσης Προβλήματος.

Οι διδακτικές προσεγγίσεις εστιάζονται όχι μόνο σε παρεμβάσεις στη διδακτέα ύλη, αλλά και σε βιωματικές δραστηριότητες των μαθητών, στη συνεργατική διδασκαλία και στην εισαγωγή νέων τεχνολογιών. Το πρόγραμμα είναι προσανατολισμένο στις σύγχρονες διδακτικές μεθόδους που στοχεύουν να διδάξουν το μαθητή πώς να μαθαίνει. Καλύπτει ένα σύνολο δραστηριοτήτων, μέσω των οποίων ο μαθητής κινείται και βιώνει την τάξη-εργαστήριο, χρησιμοποιώντας τα πιο σύγχρονα μέσα της προσφερόμενης τεχνολογίας σε ένα ανοικτό περιβάλλον μάθησης. Ο παραδοσιακός ρόλος του καθηγητή αλλάζει σε αυτόν του ρυθμιστή. Με το πρόγραμμα αυτό προτείνεται σαφώς η μετάθεση του κέντρου βάρους της διαδικασίας μάθησης στον ίδιο το μαθητή, με στόχο την αυτενέργειά του.

Εφαρμογή

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 5 Γυμνάσια της επικράτειας. Από κάθε Γυμνάσιο επελέγη ένα τμήμα Γ’ Γυμνασίου για την πειραματική διδασκαλία, στο οποίο κάθε μαθητής χρησιμοποιούσε τον δικό του graphic calculator, και ένα άλλο τμήμα ως τάξη ελέγχου, στο οποίο  η διδασκαλία έγινε με τον συνήθη τρόπο. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στα εξής Γυμνάσια: 62ο Γυμνάσιο Αθηνών, Γυμνάσιο Καρέα, 4ο Γυμνάσιο Χίου, Γυμνάσιο Αγιάς Λάρισας  και  2ο Γυμνάσιο Κορίνθου,  κατά τη σχολική χρονιά 1998-1999. Τα μαθήματα  κάλυπταν μια διδακτική ώρα την εβδομάδα ή ένα διδακτικό δίωρο ανά δεκαπενθήμερο, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε σχολικής μονάδας του προγράμματος.

Αποτελέσματα

Τα τελικά συμπεράσματα  από τις πειραματικές διδασκαλίες  με graphic calculators, προέκυψαν με βάση τα δεδομένα από τις συνεχείς αξιολογήσεις στην επίδοση και στις στάσεις των μαθητών των τμημάτων πειραματικής διδασκαλίας και των μαθητών των τμημάτων ελέγχου, καθώς  και  τις  σχετικές  παρατηρήσεις   των εκπαιδευτικών, που κρατήθηκαν σε  ημερολόγιο.

Τόσο ο εσωτερικός αξιολογητής του προγράμματος κ. Αν. Μπαρκάτσας όσο και ο εξωτερικός αξιολογητής του προγράμματος κ. Δ. Καραγεώργος, κατέληξαν  στο συμπέρασμα ότι το πρόγραμμα πέτυχε τους στόχους του, και η κοινή επισήμανση των δύο αξιολογητών υπήρξε η μεγάλη υπεροχή στη μέση τιμή της βαθμολογίας των τάξεων που διδάχτηκαν με τη μέθοδο «με χρήση graphic calculator» σε σχέση με τις τάξεις που διδάχτηκαν με την κλασική-μετωπική μέθοδο.

Από το πρόγραμμα κατεδείχθη ότι :

α)  Η χρήση των graphic calculators βοηθά την  ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και ενεργοποιεί και τους πλέον αδύνατους μαθητές.

β)  Το μικρό μέγεθος του graphic calculator τον καθιστά πιο εύχρηστο από το οποιοδήποτε PC και το χαμηλό του κόστος ενδείκνυται ώστε o κάθε μαθητής να έχει τον δικό του graphic calculator.

γ)  Αναπτύσσεται σε μεγάλο βαθμό η συνεργασία του διδάσκοντος και των μαθητών, και διευκολύνεται η ενασχόληση περισσότερο με « τα γιατί » και λιγότερο με « τα πώς » των Μαθηματικών.

δ)  Βελτιώνεται η στάση των μαθητών απέναντι στα Μαθηματικά, γιατί με τη χρήση του graphic calculator αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά και ταχύτατα σοβαρούς υπολογισμούς, κατασκευές πινάκων, γραφικές παραστάσεις κ.ά.

ε)   Αναπτύσσεται  θετική στάση  τόσο από τους διδάσκοντες, όσο και από τους μαθητές απέναντι στις νέες τεχνολογίες,  και ενισχύεται η πρόθεση χρησιμοποίησής τους.

Προτάσεις

Α) Η επέκταση του προγράμματος σε 50 σχολεία, μέσω ενός διετούς project σε συνεργασία με τη Μαθηματική Εταιρεία, ώστε να διεξαχθούν τα τελικά συμπεράσματα για την εισαγωγή των graphic calculators στην εκπαίδευση.

Β) Ο εφοδιασμός όλων των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας με graphic calculators, ώστε οι Μαθηματικοί να εξασκηθούν στη χρήση τους και να πειραματισθούν στη χρησιμοποίησή τους.

Γ) Η συγγραφή βιβλίου δραστηριοτήτων με χρήση graphic calculators για τα Μαθηματικά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Δ) Η επιμόρφωση μέσω οργανωμένων σεμιναρίων των καθηγητών των Μαθηματικών στα graphic calculators.

Παραδοτέο υλικό

α)  Τα αποτελέσματα της έρευνας και της αξιολόγησης στο πλαίσιο του πειραματικού Προγράμματος.

β) Πρόταση για γενίκευση και επέκταση του προγράμματος στις σχολικές μονάδες της επικράτειας (μεθοδολογικές προσεγγίσεις, εκπαιδευτικές πρακτικές, graphic calculators  κτλ.).

γ)  Το διδακτικό υλικό (σενάρια δραστηριοτήτων, τεχνολογικό υλικό, βιβλιογραφία, σχέδια  μαθημάτων, προτάσεις για αλλαγές στο Πρόγραμμα Σπουδών κτλ.)   

δ)   Βιντεοκασέτες και έντυπο υλικό.

Εξοπλισμός Σχολείων

Για την εφαρμογή του προγράμματος αγοράστηκαν με μειοδοτικό διαγωνισμό 150 υπολογιστές γραφικών (ο κάθε μαθητής είχε τον δικό του) και 5 συστήματα  για την προβολή της οθόνης του υπολογιστή γραφικών του καθηγητή μέσω επιδιασκόπιου στην τάξη.