ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗΣ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΧΕΙΡΟΣ (GRAPHIC CALCULATORS) ΦΟΡΕΑΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ
ΟΜΑΔΑ: |
|
Εφαρμογή
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 5 Γυμνάσια της επικράτειας. Από κάθε Γυμνάσιο επελέγη ένα τμήμα Γ’ Γυμνασίου για την πειραματική διδασκαλία, στο οποίο κάθε μαθητής χρησιμοποιούσε τον δικό του graphic calculator, και ένα άλλο τμήμα ως τάξη ελέγχου, στο οποίο η διδασκαλία έγινε με τον συνήθη τρόπο. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στα εξής Γυμνάσια: 62ο Γυμνάσιο Αθηνών, Γυμνάσιο Καρέα, 4ο Γυμνάσιο Χίου, Γυμνάσιο Αγιάς Λάρισας και 2ο Γυμνάσιο Κορίνθου, κατά τη σχολική χρονιά 1998-1999. Τα μαθήματα κάλυπταν μια διδακτική ώρα την εβδομάδα ή ένα διδακτικό δίωρο ανά δεκαπενθήμερο, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε σχολικής μονάδας του προγράμματος.
Τα τελικά συμπεράσματα από τις πειραματικές διδασκαλίες με graphic calculators, προέκυψαν με βάση τα δεδομένα από τις συνεχείς αξιολογήσεις στην επίδοση και στις στάσεις των μαθητών των τμημάτων πειραματικής διδασκαλίας και των μαθητών των τμημάτων ελέγχου, καθώς και τις σχετικές παρατηρήσεις των εκπαιδευτικών, που κρατήθηκαν σε ημερολόγιο.
Τόσο ο εσωτερικός αξιολογητής του προγράμματος κ. Αν. Μπαρκάτσας όσο και ο εξωτερικός αξιολογητής του προγράμματος κ. Δ. Καραγεώργος, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το πρόγραμμα πέτυχε τους στόχους του, και η κοινή επισήμανση των δύο αξιολογητών υπήρξε η μεγάλη υπεροχή στη μέση τιμή της βαθμολογίας των τάξεων που διδάχτηκαν με τη μέθοδο «με χρήση graphic calculator» σε σχέση με τις τάξεις που διδάχτηκαν με την κλασική-μετωπική μέθοδο.
Από το πρόγραμμα κατεδείχθη ότι :
α) Η χρήση των graphic calculators βοηθά την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και ενεργοποιεί και τους πλέον αδύνατους μαθητές.
β) Το μικρό μέγεθος του graphic calculator τον καθιστά πιο εύχρηστο από το οποιοδήποτε PC και το χαμηλό του κόστος ενδείκνυται ώστε o κάθε μαθητής να έχει τον δικό του graphic calculator.
γ) Αναπτύσσεται σε μεγάλο βαθμό η συνεργασία του διδάσκοντος και των μαθητών, και διευκολύνεται η ενασχόληση περισσότερο με « τα γιατί » και λιγότερο με « τα πώς » των Μαθηματικών.
δ) Βελτιώνεται η στάση των μαθητών απέναντι στα Μαθηματικά, γιατί με τη χρήση του graphic calculator αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά και ταχύτατα σοβαρούς υπολογισμούς, κατασκευές πινάκων, γραφικές παραστάσεις κ.ά.
ε) Αναπτύσσεται θετική στάση τόσο από τους διδάσκοντες, όσο και από τους μαθητές απέναντι στις νέες τεχνολογίες, και ενισχύεται η πρόθεση χρησιμοποίησής τους.Β) Ο εφοδιασμός όλων των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας με graphic calculators, ώστε οι Μαθηματικοί να εξασκηθούν στη χρήση τους και να πειραματισθούν στη χρησιμοποίησή τους.
Γ) Η συγγραφή βιβλίου δραστηριοτήτων με χρήση graphic calculators για τα Μαθηματικά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Δ) Η επιμόρφωση μέσω οργανωμένων σεμιναρίων των καθηγητών των Μαθηματικών στα graphic calculators.
β) Πρόταση για γενίκευση και επέκταση του προγράμματος στις σχολικές μονάδες της επικράτειας (μεθοδολογικές προσεγγίσεις, εκπαιδευτικές πρακτικές, graphic calculators κτλ.).
γ) Το διδακτικό υλικό (σενάρια δραστηριοτήτων, τεχνολογικό υλικό, βιβλιογραφία, σχέδια μαθημάτων, προτάσεις για αλλαγές στο Πρόγραμμα Σπουδών κτλ.)
δ) Βιντεοκασέτες και έντυπο υλικό.
Για την εφαρμογή του προγράμματος αγοράστηκαν με μειοδοτικό διαγωνισμό 150 υπολογιστές γραφικών (ο κάθε μαθητής είχε τον δικό του) και 5 συστήματα για την προβολή της οθόνης του υπολογιστή γραφικών του καθηγητή μέσω επιδιασκόπιου στην τάξη.