Κεντρική Σελίδα > Προγράμματα > Περιβαλλοντική > Ιππόδαμος

ΠΠΕ:55

 

ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ
Ιστός Μάθησης - Διευρυμένο Σύστημα Περιβαλλοντικής Αγωγής Βασισμένο σε Δίκτυα

ΦΟΡΕΑΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ: 
Εθνικό & ΚαποδιστριακόΠανεπιστήμιο Αθηνών 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ:   
Δέσποινα Γ. Δεληγιώργη, Τμήμα Φυσικής

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ:
Γεώργιος Θ. Κουρουπέτρογλου, Τμήμα Πληροφορικής


Αναγκαιότητα:

Οι σύγχρονες εξελίξεις της πληροφορικής και των επικοινωνιών επιτάσσουν ώστε ο σχεδιασμός ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού προγράμματος να εμπεριέχει και να στηρίζεται σε τρεις βασικές εκπαιδευτικές συνιστώσες:

  • Tη διαθεσιμότητα πρόσβασης σε πηγές πρωτογενούς και επεξεργασμένης πληροφορίας,
  • Tη χρήση ενοποιημένου και διασυνδεδεμένου εκπαιδευτικού υλικού και ανοικτής αρχιτεκτονικής για την παράθεση και ανάλυση φυσικών και επιστημονικών φαινομένων,
  • Tην ανάπτυξη νέων εκπαιδευτικών τεχνικών, υπολογιστικών μεθόδων και λοιπού εκπαιδευτικού υλικού.

Η πειραματική εφαρμογή του προτύπου Ιστού Μάθησης, οποίος έχει προταθεί ως μοντέλο που υλοποιεί τις παραπάνω συνιστώσες είναι αναγκαία. Ο ιστός μάθησης αποτελεί ένα διευρυμένο σύστημα από αλληλεπιδρώντα μαθησιακά περιβάλλοντα και περιλαμβάνει:

  1. Δίκτυα προσώπων: μαθητές σχολείων από διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, εκπαιδευτικούς, ακαδημαϊκή κοινότητα-ερευνητές, διοίκηση της εκπαίδευσης,
  2. Τεχνολογικά δίκτυα: αυτόματοι μετεωρολογικοί σταθμοί σε κάθε σχολείο,
  3. Δίκτυα πληροφορικής:  υπολογιστές με σύνδεση στο διαδίκτυο (Internet).

Στόχοι:

Οι κύριοι στόχοι του έργου ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ είναι:

  • η εφαρμογή νέων δυνατοτήτων διδασκαλίας και μάθησης μέσα από:
  • αναζήτηση της γνώσης σε πολλαπλές πηγές διαφορετικών μορφών,
  • ενεργητική συμμετοχή των μαθητών στη μάθηση,
  • ενεργητική συμμετοχή των μαθητών σε ανάλυση πραγματικών μετρήσεων,
  • ανάπτυξη συνεργασία των μαθητών μέσα στο σχολείο και μεταξύ άλλων σχολείων,
  • ανάπτυξη επικοινωνίας (με ηλεκτρονικό τρόπο) των μαθητών με μαθητές άλλων σχολείων αλλά και με επιστήμονες / εμπειρογνώμονες,
  • ανάπτυξη νέων μεθόδων διανομής εκπαιδευτικού υλικού στους καθηγητές,
  • ανάπτυξη ενός (ηλεκτρονικού) βήματος συνεργασίας και ανταλλαγής εμπειριών και εκπαιδευτικού υλικού μεταξύ των καθηγητών διαφορετικών σχολείων,
  • η απόκτηση πραγματικής εμπειρίας των μαθητών και των καθηγητών με τις εφαρμογές και τις υπηρεσίες της πληροφορικής και του διαδικτύου.

Εφαρμογή:

Στο Πειραματικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ συμμετέχουν τα Γυμνάσια:    

α) Νάξου, β) Πειραματικό Πανεπιστημίου Αθηνών, γ) 7ο Ρόδου, δ) 7ο Κέρκυρας και ε) Πειραματικό Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά, με συνολικά 235 μαθητές και 16 εκπαιδευτικούς. Κάθε σχολείο του Προγράμματος ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ, στο πειραματικό στάδιο εφαρμογής  μέσω των μαθημάτων Πληροφορικής και Τεχνολογίας:

  1. λαμβάνει μετρήσεις από αυτόματο μετεωρολογικό σταθμό,
  2. ενσωματώνει τις μετρήσεις μέσω του διαδικτύου σε ενιαία βάση δεδομένων,
  3. λαμβάνει μέσα από το διαδίκτυο επεξεργασμένες πληροφορίες και απεικονίσεις δεδομένων από τις δικές του μετρήσεις και από τις μετρήσεις των άλλων σχολείων,
  4. αναλύει και αξιοποιεί τις μετρήσεις μέσω συγκεκριμένων μαθησιακών δραστηριοτήτων,
  5. χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για να συνεργάζεται με άλλα σχολεία και επιστήμονες.

Αποτελέσματα:

Στο πλαίσιο του προγράμματος ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ αναπτύχθηκαν σελίδες στον παγκόσμιο ιστό www.di.uoa.gr/ippodamos με περιεχόμενο: Περιγραφή προγράμματος, Εισαγωγή δεδομένων, Απεικόνιση δεδομένων, Εκπαιδευτικό υλικό, Επιστημονική ομάδα, Σχολεία προγράμματος, Ειδήσεις, Σύνδεσμοι, Επικοινωνία. Επίσης αναπτύχθηκε λογισμικό δημιουργίας αυτόματων οπτικοποιήσεων σε πραγματικό χρόνο μέσω του WWW από τις μετρήσεις των αυτόματων μετεωρολογικών σταθμών των σχολείων. Τα αποτελέσματα του προγράμματος, ύστερα από εσωτερική αξιολόγηση με συμμετοχή των μαθητών και των εκπαιδευτικών, έδειξαν ότι: α) το μοντέλο του Ιστού Μάθησης μπορεί να εφαρμοστεί με επιτυχία στα Γυμνάσια της Ελλάδος, β) το πρόγραμμα ανέπτυξε σε μεγάλο βαθμό την αντιληπτική ικανότητα και τις δεξιότητες των μαθητών και βοήθησε σημαντικά στην αύξηση των γνώσεων που απεκόμισαν από την εμπλοκή τους σε αυτό. To Πρόγραμμα ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ μπορεί να εφαρμοσθεί στο υπάρχον αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου.

Παραδοτέο Υλικό:

  • Εκπαιδευτικό Υλικό
  • Ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια
  • 'Aλλες Εκδόσεις
  • Ενημερωτικό Υλικό

Εξοπλισμός Σχολείων:

α)  ηλεκτρονικός υπολογιστής και έγχρωμος εκτυπωτής,

β) αυτόματος μετεωρολογικός σταθμός,

γ) σύνδεση στο διαδίκτυο (internet),

δ) νέα τηλεφωνική σύνδεση ή σύνδεση ISDN.